Læringsutbyttebeskrivelse som profesjonell utfordring: En metastudie
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2020, 104 (1), 59-71. 10.18261/issn.1504-2987-2020-01-06Abstract
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) ble vedtatt i 2011, og all høyere utdanning ble etter dette pålagt å lage læringsutbyttebeskrivelser. Denne artikkelen analyserer data fra en undersøkelse i regi av NOKUT, som omfattet 127 studieprogrammer på seks fagområder ved 32 institusjoner. Undersøkelsen viser at fagmiljøenes møte med formalistiske krav til utforming av læringsutbyttebeskrivelser framsto som frustrerende og språklig utfordrende. Ifølge NOKUT-undersøkelsen evnet institusjonene kun i begrenset grad å imøtekomme myndighetenes krav til språklig utforming. En typisk svakhet var generelle beskrivelser preget av gjentakelser fra kvalifikasjonsrammeverket. Forfatteren analyserer og diskuterer utfordringenes art ved re-analyse av data, og foreslår større vekt på «oversettelser» av abstrakte læringsutbyttebeskrivelser til konkrete øvings- og oppgavedesign for læring.