Prosjektering av adkomsttunnel: Sammenligning mot problematisk veg i krevende terreng
Abstract
I forbindelse med utbyggingen av Nye Nedre Fiskumfoss er det anlagt adkomstveg for arbeid påutløpet. Arbeidet på vegen ble i utgangspunktet ansett som en grei jobb uten store vanskeligheter.Etter oppstart av arbeidet har grunnforholdene vist seg å være mer krevende, og det har oppståttproblemer med løsmasser flere steder. Spesielt i bratt en skråning, hvor det var antatt inntil tyntløsmassedekke, har det kommet frem løsmasser med dybder over 6 m. Dette har ført til at varighetpå arbeidet har blitt forlenget med minst et halvt år og blitt vesentlig dyrere.Skanska foreslo i tidlig planleggingsfase å drive tunnel til utløpet i stedet for veg. Dette forslagetble forkastet. I ettertid når vegen viste seg å bli mer krevende enn antatt, ønsker Skanska envurdering på om det, i dette tilfellet og tilsvarende situasjoner, vil lønne seg å drive tunnel.Oppgaven ser på tunnel som et alternativ mot dagens løsning med veg i dagen, med fokus påkostnad, fremdrift og miljø.I oppgaven blir det sett på temaer innenfor anleggsteknikk og ingeniørgeologi for prosjekteringog utførsel av tunnel. Ved hjelp av rapporter og befaring blir det valgt tunneltrase som videredanner grunnlaget for prosjektering av tverrsnitt, profillinje og etablering av forskjæring vedgjennomslag innenifra og ut. For tunneldrivingen er det laget spreningsplan, sikringsplan og planfor vannhåndtering.Sammenligningsgrunnlaget mellom tunnel og veg bygges på kriteriene kostnad, miljø, fremdriftog helse og sikkerhet. Miljø er et viktig kriterie da det er strenge krav til utslipp i resipient. Forkostnad og fremdrift er det utarbeidet beregninger i oppgaven. Tunnelen koster ca. 8,3 MNOKuten fortjeneste og vil ta 77 dager å gjennomføre. Vegen i dagen har så langt blitt arbeidet på i etår og har kostet rundt 12 MNOK.Tunnel anses for dette prosjektet å være den beste løsningen for adkomst frem til utløpet påkraftverket, hvorav kriterene kostnad, miljø og fremdrift heller i tunnelens favør. Resultatet talerfor at tunnel bør vurderes for lignende prosjekter med krevende grunnforhold. Regarding the construction on the hydropower plant “Nye Nedre Fiskumfoss”, there has beenlandscaped an access road for work on the outlet. The work on the road was initially considereda job without much difficulty. The ground conditions have proved to be more demanding, andproblems with soils have occurred in several places. Especially in the steepest parts, where it wasassumed a thin layer of soil, there has emerged soils with depths above 6 m. As a result of this,work has been extended by at least half a year and the cost is much higher.In the early planning phase, Skanska suggested to make a tunnel to the outlet instead of a road.This suggestion was rejected. Now, Skanska wants to research if a tunnel would have been thebest choice for this project, for comparison to later projects. This thesis compares the option withtunnel with today’s solution with regards to cost, progress and environment. The thesis looks atsubjects within sivil engineering and engineering geology for tunnel design and construction.With the help from reports and inspections, a tunnel path is chosen. This will create the fundationfor the tunnel design, profile line and the breakthrough from inside and out. For the tunnelexcavation, there has been made a blast plan, a rock support plan and a plan for watermanagement.The comparison between tunnel and road is based on the criterias cost, progress, environment,health and safety (HSE). Environment is an important criteria because of strict requirements foremissions into the recipient. Calculations have been made for cost and progress. The tunnel costapprox. 8,3 million NOK without profit and will take 77 days to complete. The access road hasso far been worked on for a year and a cost around 12 million NOK.For this project, Tunnel is considered to be the best solution as access road to the outlet of thepower plant, of which the criteria cost, progress and environment is in favor of the tunnel. Theresult suggests that tunnels should be considered for future projects with demanding groundconditions.