dc.contributor.advisor | Sabri, Omar | |
dc.contributor.advisor | Tollefsen, Bjørn | |
dc.contributor.author | Bergseth, Juel Petter | |
dc.contributor.author | Aamodt, Magnus Smestad | |
dc.contributor.author | Berstad, Are | |
dc.date.accessioned | 2020-06-30T16:01:17Z | |
dc.date.available | 2020-06-30T16:01:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2660152 | |
dc.description.abstract | I forbindelse med utbyggingen av Nye Nedre Fiskumfoss er det anlagt adkomstveg for arbeid på
utløpet. Arbeidet på vegen ble i utgangspunktet ansett som en grei jobb uten store vanskeligheter.
Etter oppstart av arbeidet har grunnforholdene vist seg å være mer krevende, og det har oppstått
problemer med løsmasser flere steder. Spesielt i bratt en skråning, hvor det var antatt inntil tynt
løsmassedekke, har det kommet frem løsmasser med dybder over 6 m. Dette har ført til at varighet
på arbeidet har blitt forlenget med minst et halvt år og blitt vesentlig dyrere.
Skanska foreslo i tidlig planleggingsfase å drive tunnel til utløpet i stedet for veg. Dette forslaget
ble forkastet. I ettertid når vegen viste seg å bli mer krevende enn antatt, ønsker Skanska en
vurdering på om det, i dette tilfellet og tilsvarende situasjoner, vil lønne seg å drive tunnel.
Oppgaven ser på tunnel som et alternativ mot dagens løsning med veg i dagen, med fokus på
kostnad, fremdrift og miljø.
I oppgaven blir det sett på temaer innenfor anleggsteknikk og ingeniørgeologi for prosjektering
og utførsel av tunnel. Ved hjelp av rapporter og befaring blir det valgt tunneltrase som videre
danner grunnlaget for prosjektering av tverrsnitt, profillinje og etablering av forskjæring ved
gjennomslag innenifra og ut. For tunneldrivingen er det laget spreningsplan, sikringsplan og plan
for vannhåndtering.
Sammenligningsgrunnlaget mellom tunnel og veg bygges på kriteriene kostnad, miljø, fremdrift
og helse og sikkerhet. Miljø er et viktig kriterie da det er strenge krav til utslipp i resipient. For
kostnad og fremdrift er det utarbeidet beregninger i oppgaven. Tunnelen koster ca. 8,3 MNOK
uten fortjeneste og vil ta 77 dager å gjennomføre. Vegen i dagen har så langt blitt arbeidet på i et
år og har kostet rundt 12 MNOK.
Tunnel anses for dette prosjektet å være den beste løsningen for adkomst frem til utløpet på
kraftverket, hvorav kriterene kostnad, miljø og fremdrift heller i tunnelens favør. Resultatet taler
for at tunnel bør vurderes for lignende prosjekter med krevende grunnforhold. | |
dc.description.abstract | Regarding the construction on the hydropower plant “Nye Nedre Fiskumfoss”, there has been
landscaped an access road for work on the outlet. The work on the road was initially considered
a job without much difficulty. The ground conditions have proved to be more demanding, and
problems with soils have occurred in several places. Especially in the steepest parts, where it was
assumed a thin layer of soil, there has emerged soils with depths above 6 m. As a result of this,
work has been extended by at least half a year and the cost is much higher.
In the early planning phase, Skanska suggested to make a tunnel to the outlet instead of a road.
This suggestion was rejected. Now, Skanska wants to research if a tunnel would have been the
best choice for this project, for comparison to later projects. This thesis compares the option with
tunnel with today’s solution with regards to cost, progress and environment. The thesis looks at
subjects within sivil engineering and engineering geology for tunnel design and construction.
With the help from reports and inspections, a tunnel path is chosen. This will create the fundation
for the tunnel design, profile line and the breakthrough from inside and out. For the tunnel
excavation, there has been made a blast plan, a rock support plan and a plan for water
management.
The comparison between tunnel and road is based on the criterias cost, progress, environment,
health and safety (HSE). Environment is an important criteria because of strict requirements for
emissions into the recipient. Calculations have been made for cost and progress. The tunnel cost
approx. 8,3 million NOK without profit and will take 77 days to complete. The access road has
so far been worked on for a year and a cost around 12 million NOK.
For this project, Tunnel is considered to be the best solution as access road to the outlet of the
power plant, of which the criteria cost, progress and environment is in favor of the tunnel. The
result suggests that tunnels should be considered for future projects with demanding ground
conditions. | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Prosjektering av adkomsttunnel: Sammenligning mot problematisk veg i krevende terreng | |
dc.type | Bachelor thesis | |