Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 737
-
Opplæringsloven §9A-4 - et redskap i arbeidet mot mobbing
(Master thesis, 2023)Elevenes skolemiljø reguleres av opplæringsloven kapittel 9A. §9A-2 sier at Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring, §9A-3 presiserer at skolen skal ha nulltoleranse for ... -
"Å, ja, det var så lærerikt hele prosessen!" En kvalitativ intervjustudie av fire skolelederes opplevelse av opplæring i lærende samtaler
(Master thesis, 2023)Denne studien tar for seg en gruppe skolelederes opplevelse av å delta i en opplæring i lærende samtaler. I bunn for valg av tema ligger at jeg er nysgjerrig på lærende samtaler og hvordan jeg selv kan bli mer lærende i ... -
Tilrettelegging av språkmiljø for elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon på kompetanseavdelinger.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne studien har hatt som mål å få en større forståelse av hvordan man kan tilrettelegge for et godt språkmiljø for elever som trenger alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), og som tilhører en ... -
Læreres læring og skoleleders rolle for elevenes læringsutbytte
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg valgt å fordype meg i hva som kan gi elevene best mulig læringsutbytte av undervisninga. Det er derfor naturlig å se på hvordan lærere lærer og samarbeider, og i tillegg på hvilken måte ... -
Spesialundervisning og inkluderende felleskap
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er spesialundervisning og hvordan den fungerer sett opp mot tilpasset opplæring. Inkludering har en sentral rolle i flere politiske styringsdokument. Det kommer ikke frem hvordan dette skal utføres ... -
Best i lag?
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for valget av dette prosjektet er observasjonen av en betydelig avstand mellom assistenter og lærere på min skole. Det har vært tydelig at disse to yrkesgruppene har arbeidet hver for seg med få møtepunkter og ... -
Lærerstøtte og elevers Well-Being
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvilke sammenhenger det er mellom lærerstøtte og elevers indre motivasjon, trivsel og selvverd. Jeg har fått bruke data som forskningsgruppen ³Livet i skolen´ ved NTNU ... -
Skolelederens betydning for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative studien har jeg sett nærmere på sammenhengen mellom hvordan uttalt ledelse av utviklingsarbeid knyttet til profesjonsfaglig digitale kompetanse (PfDK) henger sammen med opplevd praksis, slik lærerne ... -
En studie av teamorganisering ved skoler
(Master thesis, 2023)Sammendrag Masteroppgaven tar for seg hvilken læring som utvikles når lærere samhandler i et team. Undersøkelsen som oppgaven bygger på har til hensikt å finne ut hvilken kunnskap som utvikles i teamsamarbeidet og hvilken ... -
Inkludering av barn med autismespekterforstyrring i barnehagen
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgåva handlar om korleis vi kan inkludere barn med autismespekterforstyrring (ASF) i leiken på tur. Forskinga baserer seg på kvalitative intervju med fire spesialpedagogar i spesialpedagogisk team i ... -
Mennesker på moten: betydningen av relasjoner i bankenes digitale tidsalder
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å utvikle kunnskap i forhold til utøvelse av etisk god kommunikasjon mellom rådgiver og kunde. Tanken er at denne informasjonen vil være nyttig i et digitaliseringsperspektiv hvor intensjonen ... -
Suksessfaktorer for vellykket fusjon fra et medarbeiderperspektiv. En studie av en pågående fusjon mellom en stor regionalbank og en liten lokal bank
(Master thesis, 2023)Den pågående fusjonen mellom en stor regionalbank, heretter kalt Storbank, og en liten lokalbank, heretter kalt Lokalbank er undersøkt med en stegvis deduktiv-induktiv analyse. Formålet med studien har vært å undersøke ... -
Lærers opplevelser og erfaringer av relasjon til elever med utagerende atferd
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaver er å få frem lærerens stemme i forhold til erfaringer og opplevelser med utagerende atferd. Utagerende atferd er et kjent problem i skolen, som blir mye omtalt. Lærerstemmen kommer ikke ... -
Erfaringer ungdom med moderat synsnedsettelse har med tilrettelegging i skolen.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Tittel Erfaringer ungdom med moderat synsnedsettelse har med tilrettelegging i skolen. Bakgrunn Synshemming hos barn og ungdom er forholdsvis sjeldent. Elever med moderat synssvekkelse vil tilsynelatende kunne ... -
TILRETTELAGT EBA FOR ALLIERT ØVING
(Master thesis, 2023)Hensikten med oppgaven har vært å studere i hvilken grad Forsvarsbygg (FB) er rustet til å kunne håndtere oppgaven med å etablere camper til bruk under Alliert trening og øving. Jeg har ønsket å finne ut om dette er et ... -
Matematisk modellering og bruk av ressurser
(Master thesis, 2023)Modellering handler om å knytte matematikken til den virkelige verden, og matematisk modellering har fått en sentral plass i den nye læreplanen LK20. Modellering og anvendelser er et av kjerneelementene i matematikk, og ... -
«Hvordan forstå frafallsutfordringene i videregående opplæring i lys av fem ungdommers egne opplevelser og erfaringer med avbrudd i skole.» En kvalitativ studie av ungdommers betraktninger rundt egne opplevelser knyttet til frafall i videregående skole.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er knyttet til studiet i erfaringsbasert master for rådgivning for barn og unge. Oppgaven har en fenomenologisk tilnærming, og omhandler hvordan ungdom opplever og reflekterer rundt avbrudd av eget ... -
Likeverdig samarbeid i en samspillsentreprise
(Master thesis, 2023)I de neste tiårene vil norsk vann- og avløpsbransje sammen måtte løse store utfordringer. I sin rapport om kommunalt investeringsbehov for vann og avløp fra 2021 til 2040, har Norsk Vann (Norsk Vann, 2021) funnet at ... -
Kollegasamarbeid som verktøy for å bygge bro mellom yrkesfag og matematikkfaget.
(Master thesis, 2021)Denne studien omhandler kollegasamarbeid. Intensjonen er å finne ut om det kan bidra til at undervisning på tvers av yrkesfag og matematikkfaget fremstår som mer praksisnær, relevant og derav mer helhetlig for elevene. ... -
Tabbe-sushi - En kvalitativ intervjustudie av hvordan medlemmene i ett team uten samlokalisering reflekterer over hva som fremmer og hemmer psykologisk trygghet
(Master thesis, 2023)Effektive og innovative bedrifter har et fortrinn i dagens arbeidsliv. En viktig byggestein i dette er å skape en høy grad av psykologisk trygghet i team. Digitalt samarbeid og teamarbeid på tvers av ulike lokasjoner er ...