dc.contributor.advisor | Dutilleux, Guillaume | |
dc.contributor.author | Olafsson, Per Christian | |
dc.date.accessioned | 2019-11-09T15:00:26Z | |
dc.date.available | 2019-11-09T15:00:26Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2627513 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven tar for seg å bestemme lyden fra et passerende tog med et akustisk
kamera. Dette inkluderer testing av det akustiske kameraet, feltmålinger og en simulering.
Testingen av kameraets egenskaper innebar en enkelt test: Lydmåling av en enkelt
kilde sammenlignet med konvensjonelle mikrofoner. Forskjellen i beregnet lydeffekt
ble funnet å være omtrent2dB, som man kan betrakte som et godt resultat, med tanke
på at det kun var små målefeil i måleprosessen.
Feltmålinger av togpassseringer ble gjennomført på tre forskjellige steder rundt
Oslo, Norge. I alt ble 46 togpassseringer målt, kun tre er ytterligere analysert i denne
oppgaven; en fra hvert sted. Det akustiske kameraets stråleforming brukes til å ta opp
lyden fra et fast punkt i rommet. Det lar toget bevege seg forbi det punktet med tiden,
som gir et lydtrykksnivå som en funksjon av tid. Dette er noe som antagelig tilsvarer et
lydtrykksnivå som en funksjon av togets kroppslengde på en fast tidspunkt, gjennom
identiteter av avstand, fart og tid.Det registrerte lydtrykksnivået spores deretter tilbake
til kilden for å evaluere hvor mye energi som er utstrålt, basert på avstanden mellom
toget og kameraet.
Det synes tydelig at toglegemet utstråler mest lyd fra akslingene. Gjennom å
sammenligne med en simulering basert på CNOSSOS-EU, blir det klart at simuleringen
ikke viser nok dempning, på de mindre støyende delene av toget, sammenlignet med
de innhentede feltmålingene. | |
dc.description.abstract | This thesis aims to determine the sound power emitted from a passing train using an
acoustic camera. It includes testing of the acoustic camera, field measurements and a
simulation.
The testing of the camera’s capabilities involved a single test: Sound power measurement of a single source compared with conventional microphones. The difference
in calculated sound power was found to be ≈ 2dB, which can be regarded as a good
result considering some small measurement inaccuracies in the measurement process.
Field measurements of train passbys are conducted at 3 different locations around
Oslo, Norway. A total of 46 train passbys are measured. Only 3 are further analyzed
in this thesis; one from each location. The acoustic cameras beamforming is used to
record the sound emitted from a fixed point in space, and let the train move by that
point in time, giving a sound pressure level as a function of time, which arguably
corresponds to a sound pressure level as a function of the trains body length at a fixed
time, through identities of distance, speed and time. The recorded sound pressure level
is then tracked back to the source to evaluate how much energy is emitted, based on
the distance between the train and the camera.
It seems clear that the train body emits the most sound from the axles and where
two axles are close by. By comparing the measurements to a simulation based on
CNOSSOS-EU, it becomes clear that the simulation doesn’t have enough attenuation at
the less noisy parts of the train, compared to the field data obtained. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Using an acoustic camera to determine the sound power of moving sources | |
dc.type | Master thesis | |