• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for elektroniske systemer
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for elektroniske systemer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Using an acoustic camera to determine the sound power of moving sources

Olafsson, Per Christian
Master thesis
Thumbnail
URI
http://hdl.handle.net/11250/2627513
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for elektroniske systemer [2487]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg å bestemme lyden fra et passerende tog med et akustisk

kamera. Dette inkluderer testing av det akustiske kameraet, feltmålinger og en simulering.

Testingen av kameraets egenskaper innebar en enkelt test: Lydmåling av en enkelt

kilde sammenlignet med konvensjonelle mikrofoner. Forskjellen i beregnet lydeffekt

ble funnet å være omtrent2dB, som man kan betrakte som et godt resultat, med tanke

på at det kun var små målefeil i måleprosessen.

Feltmålinger av togpassseringer ble gjennomført på tre forskjellige steder rundt

Oslo, Norge. I alt ble 46 togpassseringer målt, kun tre er ytterligere analysert i denne

oppgaven; en fra hvert sted. Det akustiske kameraets stråleforming brukes til å ta opp

lyden fra et fast punkt i rommet. Det lar toget bevege seg forbi det punktet med tiden,

som gir et lydtrykksnivå som en funksjon av tid. Dette er noe som antagelig tilsvarer et

lydtrykksnivå som en funksjon av togets kroppslengde på en fast tidspunkt, gjennom

identiteter av avstand, fart og tid.Det registrerte lydtrykksnivået spores deretter tilbake

til kilden for å evaluere hvor mye energi som er utstrålt, basert på avstanden mellom

toget og kameraet.

Det synes tydelig at toglegemet utstråler mest lyd fra akslingene. Gjennom å

sammenligne med en simulering basert på CNOSSOS-EU, blir det klart at simuleringen

ikke viser nok dempning, på de mindre støyende delene av toget, sammenlignet med

de innhentede feltmålingene.
 
This thesis aims to determine the sound power emitted from a passing train using an

acoustic camera. It includes testing of the acoustic camera, field measurements and a

simulation.

The testing of the camera’s capabilities involved a single test: Sound power measurement of a single source compared with conventional microphones. The difference

in calculated sound power was found to be ≈ 2dB, which can be regarded as a good

result considering some small measurement inaccuracies in the measurement process.

Field measurements of train passbys are conducted at 3 different locations around

Oslo, Norway. A total of 46 train passbys are measured. Only 3 are further analyzed

in this thesis; one from each location. The acoustic cameras beamforming is used to

record the sound emitted from a fixed point in space, and let the train move by that

point in time, giving a sound pressure level as a function of time, which arguably

corresponds to a sound pressure level as a function of the trains body length at a fixed

time, through identities of distance, speed and time. The recorded sound pressure level

is then tracked back to the source to evaluate how much energy is emitted, based on

the distance between the train and the camera.

It seems clear that the train body emits the most sound from the axles and where

two axles are close by. By comparing the measurements to a simulation based on

CNOSSOS-EU, it becomes clear that the simulation doesn’t have enough attenuation at

the less noisy parts of the train, compared to the field data obtained.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit