• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reusing and recycling of railway ballast

Tangerås, Marius
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2526609.pdf (8.360Mb)
no.ntnu:inspera:2526609.zip (25.58Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2619240
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [3635]
Abstract
Målet med denne forskningen er å undersøke muligheter ved gjenbruk og gjenvinning av

brukt jernbaneballast, ved å endre egenskapene og stivheten til ballasten. Litteratur,

laboratorie tester og korte intervjuer er benyttet for å diskutere dette temaet.

Egenskaper av brukt ballast er undersøkt ved laboratorie tester, ved å benytte standard

for nyprodusert ballast. Dette ga en oversikt over kvaliteten på ballastlaget og indikerte

mengden av materiale som vil bli fjernet under en ballast rense operasjon.

For å modifisere materialene har flere bindemidler vært benyttet. Effekten av dem har

blitt undersøkt med gjentakende treaksiale last tester. De måler bøyning og blir brukt til

å regne ut stivhet og permanent deformasjon. Resultatene viste at avhengig av

bindemiddel kan ballasten øke eller redusere stivhetene flere ganger verdien av

ubehandlet ballast. Dette åpner opp muligheter for jernbaneforetakene til å endre linjer

og gjøre det enklere å løse problemer ved overgangssoner med ulik stivhet.

Den permanente deformasjonen av ballasten viste også effekt av stabilisering med

bindemidler. Effekten var ikke like stor som for stivhet, men markant nok til å bli ansett

som en mulig løsning for både nye og gamle jernbanelinjer.

Forskningen inkluderer bindemidler som polyurethane (Elastotrack), organosilan

(Zycobond), lignosulfonat (Dustex) og bitumen (70/100 og 160/220).

Nøkkelord: Jernbaneballast, knust pukk, stabilisering, treaksiale tester
 
The aim of this study is to research the possibilities of reusing and recycling of used

railway ballast, by modifying its properties and stiffening the ballast. Literature review,

laboratory testing and short interviews has been used to discuss this subject.

Properties of the used ballast is investigated through laboratory tests, using the

standards for newly produced aggregates. This gave an overview of the current quality of

the ballast layer and indicated the amount of material that would be removed during a

ballast cleaning operation.

To modify the materials, several binding agents has been used. The effect of them was

investigated by using repeated load triaxial test, measuring deflection to calculate

stiffness and permanent deformation. The results showed that dependent on the binder,

the ballast can increase or reduce the stiffness several times the value of untreated

material. This opens possibilities for the railway agencies to greatly modify their lines and

could make it easier to solve issues in transition zones of different stiffness.

The permanent deformation of the ballast also showed effect of stabilization with binding

agents. The effects were not as severe as for material stiffness, but significant enough to

be evaluated as possible treatment procedure for either new or old railway lines.

The research includes binding agents as polyurethane (Elastotrack), organosilanes

(Zycobond), lignosulphonate (Dustex) and bitumen (70/100 and 160/220).

Keywords: Railway ballast, Crushed rock, Stabilization, Repeated triaxial load test
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit