Tilkobling av Fornebubanen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2614685Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Befolkningsvekst, urbanisering og økende antall arbeidsplasser i oslo-området generer behov for utbygging av baneløsning til Fornebu. Flere av de store firmaene i Norge har etablert seg på Fornebu slik som Aker Solution, Statoil, Telenor etc. På grunn av begrensinger med veiutbygging så vil T-banen ha en sentral rolle for å dekke økningen av befolkningsveksten og de nye arbeidsplassene. Formålet med denne oppgaven er å se på en optimal tilkobling av Fornebubanen til den eksisterende Røabanen og utforming av Borgen stasjon med en sving til Centrumsbanen. Dette behandles i sammenheng med trasé analyse, anleggsgjennomføring og anbefalinger.
Oppgaven begrenser seg ved at den følger planlagt trasé fra Plan og bygningsetaten i Oslo/ Bærum kommune og Sporveien. Dette er grunnen til at tilkobling blir på Røabanen og ikke Kolsåsbanen. Oppgaven ser for seg kun tilkobling av Fornebubanen til eksisterende bane. I forbindelse med kapasitet ser man på en sving til Centrumsbanen. Hastigheten for tilkoblingen vil være 60-70 km/t på grunn av Sporveien har bestemt at trasén ikke skal overskride normer for framføring av T-bane til høyere hastighet enn det som er forsvarlig for sporgeometrien. Oppgaven forsøker å minimere endringer av eksisterende trasé, og forsøker heller en optimal løsning for tilkobling.
Det er utarbeidet 4 alternative løsninger. Alternativ 1 ser kun på planfri tilkobling nord for Borgen stasjon i rettlinjen. Alternativ 2 ser på en mellomplattform der spor mot vest blir liggende, mens spor mot øst flyttes og tilkobles nytt spor til stasjonen. Alternativ 3 (Tøyen stasjon løsning) med en mellomplattform og en sideplattform. Alternativ 4 underjordisk stasjon under Borgen stasjon med rampe og trapper opp til eksisterende stasjon. Alternativ 1 til 3 kan kobles til Centrumsbanen senere i trasén, mens alternativ 4 fortsetter til planfri tilkobling sør for Blindern Stasjon.