dc.contributor.advisor | Skoglund, Kjell Arne | |
dc.contributor.advisor | Heiberg-Iürgensen, Thomas H | |
dc.contributor.author | Sheikh, Muzammil Navid | |
dc.date.accessioned | 2019-09-11T08:15:13Z | |
dc.date.created | 2015-05-14 | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier | ntnudaim:12318 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2614685 | |
dc.description.abstract | Befolkningsvekst, urbanisering og økende antall arbeidsplasser i oslo-området generer behov for utbygging av baneløsning til Fornebu. Flere av de store firmaene i Norge har etablert seg på Fornebu slik som Aker Solution, Statoil, Telenor etc. På grunn av begrensinger med veiutbygging så vil T-banen ha en sentral rolle for å dekke økningen av befolkningsveksten og de nye arbeidsplassene. Formålet med denne oppgaven er å se på en optimal tilkobling av Fornebubanen til den eksisterende Røabanen og utforming av Borgen stasjon med en sving til Centrumsbanen. Dette behandles i sammenheng med trasé analyse, anleggsgjennomføring og anbefalinger.
Oppgaven begrenser seg ved at den følger planlagt trasé fra Plan og bygningsetaten i Oslo/ Bærum kommune og Sporveien. Dette er grunnen til at tilkobling blir på Røabanen og ikke Kolsåsbanen. Oppgaven ser for seg kun tilkobling av Fornebubanen til eksisterende bane. I forbindelse med kapasitet ser man på en sving til Centrumsbanen. Hastigheten for tilkoblingen vil være 60-70 km/t på grunn av Sporveien har bestemt at trasén ikke skal overskride normer for framføring av T-bane til høyere hastighet enn det som er forsvarlig for sporgeometrien. Oppgaven forsøker å minimere endringer av eksisterende trasé, og forsøker heller en optimal løsning for tilkobling.
Det er utarbeidet 4 alternative løsninger.
Alternativ 1 ser kun på planfri tilkobling nord for Borgen stasjon i rettlinjen.
Alternativ 2 ser på en mellomplattform der spor mot vest blir liggende, mens spor mot øst flyttes og tilkobles nytt spor til stasjonen.
Alternativ 3 (Tøyen stasjon løsning) med en mellomplattform og en sideplattform.
Alternativ 4 underjordisk stasjon under Borgen stasjon med rampe og trapper opp til eksisterende stasjon.
Alternativ 1 til 3 kan kobles til Centrumsbanen senere i trasén, mens alternativ 4 fortsetter til planfri tilkobling sør for Blindern Stasjon. | nb_NO |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Jernbane | en |
dc.title | Tilkobling av Fornebubanen | nb_NO |
dc.title.alternative | Connecting of Fornebu Line | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.source.pagenumber | 128 | |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikk | nb_NO |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |