Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkoglund, Kjell Arne
dc.contributor.advisorHeiberg-Iürgensen, Thomas H
dc.contributor.authorSheikh, Muzammil Navid
dc.date.accessioned2019-09-11T08:15:13Z
dc.date.created2015-05-14
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12318
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614685
dc.description.abstractBefolkningsvekst, urbanisering og økende antall arbeidsplasser i oslo-området generer behov for utbygging av baneløsning til Fornebu. Flere av de store firmaene i Norge har etablert seg på Fornebu slik som Aker Solution, Statoil, Telenor etc. På grunn av begrensinger med veiutbygging så vil T-banen ha en sentral rolle for å dekke økningen av befolkningsveksten og de nye arbeidsplassene. Formålet med denne oppgaven er å se på en optimal tilkobling av Fornebubanen til den eksisterende Røabanen og utforming av Borgen stasjon med en sving til Centrumsbanen. Dette behandles i sammenheng med trasé analyse, anleggsgjennomføring og anbefalinger. Oppgaven begrenser seg ved at den følger planlagt trasé fra Plan og bygningsetaten i Oslo/ Bærum kommune og Sporveien. Dette er grunnen til at tilkobling blir på Røabanen og ikke Kolsåsbanen. Oppgaven ser for seg kun tilkobling av Fornebubanen til eksisterende bane. I forbindelse med kapasitet ser man på en sving til Centrumsbanen. Hastigheten for tilkoblingen vil være 60-70 km/t på grunn av Sporveien har bestemt at trasén ikke skal overskride normer for framføring av T-bane til høyere hastighet enn det som er forsvarlig for sporgeometrien. Oppgaven forsøker å minimere endringer av eksisterende trasé, og forsøker heller en optimal løsning for tilkobling. Det er utarbeidet 4 alternative løsninger. Alternativ 1 ser kun på planfri tilkobling nord for Borgen stasjon i rettlinjen. Alternativ 2 ser på en mellomplattform der spor mot vest blir liggende, mens spor mot øst flyttes og tilkobles nytt spor til stasjonen. Alternativ 3 (Tøyen stasjon løsning) med en mellomplattform og en sideplattform. Alternativ 4 underjordisk stasjon under Borgen stasjon med rampe og trapper opp til eksisterende stasjon. Alternativ 1 til 3 kan kobles til Centrumsbanen senere i trasén, mens alternativ 4 fortsetter til planfri tilkobling sør for Blindern Stasjon.nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Jernbaneen
dc.titleTilkobling av Fornebubanennb_NO
dc.title.alternativeConnecting of Fornebu Lineen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber128
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikknb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel