• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teamledelse i autonome team - Det kommer an på

Moen, Ingunn
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Ingunn Moen.pdf (5.950Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2612636
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1861]
Sammendrag
Teamarbeid har lenge vært en vanlig arbeidsform, som ansees som effektiv for oppgaver som krever tverrfaglig samarbeid. Kantega har via et fremvoksende fokus på innovasjon blitt oppmerksomme på autonome team, og hva autonomitet i team kan gi av resultater. Samtidig som det er en antagelse at autonome team er mer effektive og leverer bedre løsninger til kundene, omtales teamlederrollen som ansvarlig for at teamet presterer så godt det kan. Teamledelse i autonome team fremstod for meg som et paradoks, som jeg ønsket å utforske. Jeg har igjennom denne oppgaven dykket ned i hva autonome team har behov for når det gjelder teamledelse, og hva de må sørge for dekkes hvis de ikke har en dedikert teamleder. Igjennom intervju av fem fokusgrupper satt sammen av teammedlemmer fra Kantega, har jeg sett at erfaringene med teamledelse varierer i stor grad. Analysen av datamaterialet, sett opp mot teori på områdene effektive team og autonome team, har gitt innspill på hva denne variasjonen handler om. Det ser ut til å være flere faktorer som spiller inn på hva autonome team har behov for relatert til teamledelse. De viktigste faktorene ser ut til å være teamdeltagerne selv og hvordan teamet oppfatter felles mål og resultatansvar. Hva et team har behov for kan også variere igjennom teamets livsløp og modning. Faktorene kan påvirkes og rammevilkårene endres. Teamledelse assosieres med mange ulike ansvarsområder, roller og oppgaver som med fordel kan deles på i teamet. Samtidig har teamdeltagerne ulik grad av kompetanse, erfaring og interesse for å kunne dele på ledelse. Implikasjoner av funn og drøfting kan kort oppsummeres med at hvis behovet hvert enkelt team har for teamledelse gjøres synlig, og hvis det avklares hva som forventes av teamledelse eller dedikert teamleder, kan teamene bedre settes i stand til å fungere så optimalt som de kan ut fra hva som er hensiktsmessig i det konkrete prosjektet og det resultatansvaret de har der og da.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit