• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teamledelse i autonome team - Det kommer an på

Moen, Ingunn
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Ingunn Moen.pdf (5.950Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2612636
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1859]
Abstract
Teamarbeid har lenge vært en vanlig arbeidsform, som ansees som effektiv for oppgaver som krever tverrfaglig samarbeid. Kantega har via et fremvoksende fokus på innovasjon blitt oppmerksomme på autonome team, og hva autonomitet i team kan gi av resultater. Samtidig som det er en antagelse at autonome team er mer effektive og leverer bedre løsninger til kundene, omtales teamlederrollen som ansvarlig for at teamet presterer så godt det kan. Teamledelse i autonome team fremstod for meg som et paradoks, som jeg ønsket å utforske. Jeg har igjennom denne oppgaven dykket ned i hva autonome team har behov for når det gjelder teamledelse, og hva de må sørge for dekkes hvis de ikke har en dedikert teamleder. Igjennom intervju av fem fokusgrupper satt sammen av teammedlemmer fra Kantega, har jeg sett at erfaringene med teamledelse varierer i stor grad. Analysen av datamaterialet, sett opp mot teori på områdene effektive team og autonome team, har gitt innspill på hva denne variasjonen handler om. Det ser ut til å være flere faktorer som spiller inn på hva autonome team har behov for relatert til teamledelse. De viktigste faktorene ser ut til å være teamdeltagerne selv og hvordan teamet oppfatter felles mål og resultatansvar. Hva et team har behov for kan også variere igjennom teamets livsløp og modning. Faktorene kan påvirkes og rammevilkårene endres. Teamledelse assosieres med mange ulike ansvarsområder, roller og oppgaver som med fordel kan deles på i teamet. Samtidig har teamdeltagerne ulik grad av kompetanse, erfaring og interesse for å kunne dele på ledelse. Implikasjoner av funn og drøfting kan kort oppsummeres med at hvis behovet hvert enkelt team har for teamledelse gjøres synlig, og hvis det avklares hva som forventes av teamledelse eller dedikert teamleder, kan teamene bedre settes i stand til å fungere så optimalt som de kan ut fra hva som er hensiktsmessig i det konkrete prosjektet og det resultatansvaret de har der og da.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit