dc.contributor.advisor | Andreassen, Øyvind Soltun | |
dc.contributor.author | Gjermstad, Maiken | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:07:33Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:07:33Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610291 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven studerer elevers historiebevissthet om Holocaust. I den forbindelse vil jeg
undersøke følende problemstilling: Uttrykker elever på 9. trinn historiebevissthet i sin
forståelse av Holocaust? Problemstillingen belyses ut ifra Erik Lund sin teori om
historiebevissthet og Vibeke Kieding Banik sin forståelse av Holocaust. For å kunne gjøre
rede for elevers forståelse av Holocaust, har jeg utført en elevoppgave der elevene skulle
gjøre rede for begrepet Holocaust. Jeg valgte en kvalitativ tilnærming med elevtekst som
metode.
For å svare på problemstillingen, vil jeg bruke de to forståelsene Lund gir av
historiebevissthet. Disse to forståelsene vil jeg, ved hjelp av elevtekstene, se om ikke kan
kombineres til en forståelse. De to forståelsene er at (1) historiebevissthet er kunnskap om
fortiden og (2) historiebevissthet er et samspill mellom fortid, nåtid og fremtid. Forståelse to
er den læreplanen gir historiebevissthet og er den forståelsen jeg vil se om elevene uttrykker.
Holocaust blir definert som folkemordet av jødene før og under andre verdenskrig. De fleste
av elevene knytter Holocaust til andre verdenskrig eller til folkemordet av jødene. Mange av
elevene forklarer hvorfor Holocaust hendte og hvordan det gikk for seg. | |
dc.description.abstract | This thesis studies pupils’ history awareness of the Holocaust. I will in this context, examine
the following problem: Do pupils in the 9th step express history awareness in their
understanding of the Holocaust? The Problem is illuminated by Erik Lund’ theory of history
awareness and Vibeke Kieding Banik’ understanding of the Holocaust. In order to explain the
pupils’ understanding of the Holocaust, I have performed an assignment for witch the pupils
had to explain the concept of the Holocaust. I chose a qualitative approach with texts from
pupils as method.
In order to answer the problem, I will use the two understandings Lund gives of history
awareness. These two understandings, by means of texts from pupils, will I see if cannot be
combined into one understanding. The two understandings are that (1) history awareness is
knowledge of the past and (2) history awareness is an interaction between past, present and
future. The second understanding is the one the curriculum uses for history awareness and it’s
the understanding I want to see if the pupils expresses.
The Holocaust is defined as the genocide of the Jews before and during World War II. Most
of the pupils relate the Holocaust to World War II or to the genocide of the Jews. Many of the
pupils explain why the Holocaust happened and how it happened. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Elevers forståelse av Holocaust | |
dc.type | Bachelor thesis | |