Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreassen, Øyvind Soltun
dc.contributor.authorGjermstad, Maiken
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:33Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610291
dc.description.abstractDenne oppgaven studerer elevers historiebevissthet om Holocaust. I den forbindelse vil jeg undersøke følende problemstilling: Uttrykker elever på 9. trinn historiebevissthet i sin forståelse av Holocaust? Problemstillingen belyses ut ifra Erik Lund sin teori om historiebevissthet og Vibeke Kieding Banik sin forståelse av Holocaust. For å kunne gjøre rede for elevers forståelse av Holocaust, har jeg utført en elevoppgave der elevene skulle gjøre rede for begrepet Holocaust. Jeg valgte en kvalitativ tilnærming med elevtekst som metode. For å svare på problemstillingen, vil jeg bruke de to forståelsene Lund gir av historiebevissthet. Disse to forståelsene vil jeg, ved hjelp av elevtekstene, se om ikke kan kombineres til en forståelse. De to forståelsene er at (1) historiebevissthet er kunnskap om fortiden og (2) historiebevissthet er et samspill mellom fortid, nåtid og fremtid. Forståelse to er den læreplanen gir historiebevissthet og er den forståelsen jeg vil se om elevene uttrykker. Holocaust blir definert som folkemordet av jødene før og under andre verdenskrig. De fleste av elevene knytter Holocaust til andre verdenskrig eller til folkemordet av jødene. Mange av elevene forklarer hvorfor Holocaust hendte og hvordan det gikk for seg.
dc.description.abstractThis thesis studies pupils’ history awareness of the Holocaust. I will in this context, examine the following problem: Do pupils in the 9th step express history awareness in their understanding of the Holocaust? The Problem is illuminated by Erik Lund’ theory of history awareness and Vibeke Kieding Banik’ understanding of the Holocaust. In order to explain the pupils’ understanding of the Holocaust, I have performed an assignment for witch the pupils had to explain the concept of the Holocaust. I chose a qualitative approach with texts from pupils as method. In order to answer the problem, I will use the two understandings Lund gives of history awareness. These two understandings, by means of texts from pupils, will I see if cannot be combined into one understanding. The two understandings are that (1) history awareness is knowledge of the past and (2) history awareness is an interaction between past, present and future. The second understanding is the one the curriculum uses for history awareness and it’s the understanding I want to see if the pupils expresses. The Holocaust is defined as the genocide of the Jews before and during World War II. Most of the pupils relate the Holocaust to World War II or to the genocide of the Jews. Many of the pupils explain why the Holocaust happened and how it happened.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers forståelse av Holocaust
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel