Simulering av sporfelt i forbindels med tilstandsovervåkning
Abstract
Denne rapporten tar for seg tilstandsovervåkning av sporfelt. Sporfelt er en eldre, men allikevel myebrukt togdeteksjonsmetode på den norske jernbanen. Sporfeltsystemet er kilde til en stor andel av feilog forsinkelse på jernbanen, såkalte «signalfeil». Det er store kostnader knyttet til forsinkelse og det eri den forbindelse satt i gang prosjekter for tilstandsovervåkning av sporfelt, slik at flere feil kan avdek-kes før de fører til forsinkelse. Høsten 2016 ble sporfeltovervåkning implementert for første gang påsporfeltene tilknyttet Heimdal og Selsbakk stasjon med ett målingspunkt pr. sporfelt. Våren 2017 ble detimplementert utvidet sporfeltovervåkning ved Nationtheateret stasjon i Oslo, nå med to målepunkt pr.sporfelt. Sporfeltovervåkningen som er implementert på Nationaltheateret presenteres i denne rapporten.Tilstandsovervåkning av forskjellige objekter i jernbanen er en del av et prosjekt i Bane NOR kalt «SmartVedlikehold».I forbindelse med økt satsing på avdekking av feil på sporfelt er det behov for kompetanseheving i fag-feltet slik at nytten av tilstandsovervåkning kan maksimeres. Et sporfelt er en elektrisk krets, og en delav arbeidet med denne rapporten har vært å lage flere simulatorer i programvare som etterligner denneelektriske kretsen, med målemetoder som svarer til de implementerte metodene ved Nationaltheateret.Målet er å gjøre sporfeltforståelse mer tilgjengelig og kunne demonstrere hvordan datasimulering kanbenyttes som verktøy for å eksperimentere med forskjellige målemetoder, feilmønstre og lignende. Si-muleringene tar utgangspunkt i et «dobbeltisolert vekselstrømssporfelt» med signalfrekvens på 95Hzsom er den vanligste i Norge.Sammen med sporfeltsimuleringen er det utarbeidet en oversikt over mulige feil og uønskede situasjo-ner som kan oppstå på sporfelt av den simulerte typen. Denne oversikten inneholder feilsituasjoner somsimuleringen er med på å gi innsikt i. Denne analysen er basert på metodeverket Failure Mode Effectsand Diagnostics Analysis (FMEDA). FMEDA er en «bottom-up»-metode som undersøker konsekvensenved feilfunksjoner i komponenter og ikke minst muligheten å detektere og diagnostisere disse. Spørsmå-let om detekterbarhet er behandlet med hensyn på den nåværende overvåkningsløsningen benyttet vedNationaltheaterets sporfelt.Oppdagede feil og merkbare situasjoner på Nationaltheaterets sporfelt i perioden presenteres også ogknyttes til funnene fra simuleringen. Simuleringene inkluderer både enkle sporfelt og flere sporfelt etterhverandre.