• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

3D-visualisering av vegprosjekter med trafikkmodeller, 3ds Max 2016 og AIMSUN

Torstenson, Sebastian Nikolai
Master thesis
Thumbnail
View/Open
14542_FULLTEXT.pdf (8.473Mb)
14542_ATTACHMENT.zip (1.450Mb)
14542_COVER.pdf (285.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2433652
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [2884]
Abstract
Denne masteroppgaven ser på mulighetene knyttet til en kombinert bruk av programvare for 3D-visualisering og trafikkmodellering. Autodesk 3ds Max og TSS AIMSUN skal brukes i håp om å fremstille et mer helhetlig bilde av fremtidige vegprosjekter i Norge. Basert både på intervjuer og egne erfaringer, er det tydelig at det ligger et potensiale i å kunne vise animasjoner av vegprosjekter med økt realisme i forhold til det man ser i dag. Målet er å gi beslutningstaker og spesielt de med mindre teknisk innsikt, et bedre grunnlag for sine valg.

Enkelte aktører har allerede brukt lignende oppsett som foreslås i denne oppgaven, men omfanget her er begrenset, da det pekes på at dette er en tidkrevende prosess. Det rettes derfor fokus på hvordan foreta en effektivisering. En av hovedutfordringene er presisjonen som kreves i oppsettet av trafikksimuleringsnettverket i AIMSUN.

Oppgaven er skrevet i samarbeide med Multiconsult, som har stilt med veileder, datagrunnlag, kompetanse på aktuelle områder, samt økonomisk støtte til programvare.

Gjennom metoden som er utviklet har man klart å effektivisere deler av prosessen som tidligere ble beskrevet som tidkrevende. Teknikker er blitt testet for økt realisme gjennom et høyt detaljnivå av omliggende vegetasjon og overflatematerialer brukt i scenen. Til slutt har man kommet med en anbefaling for hvilken maskinvare som bør benyttes, både for effektiv modellhåndtering og for å korte ned tiden brukt til produksjon av endelig animasjon. Metoden er satt opp som en guide og er utviklet for at alle som er kjent med aktuell programvare skal kunne gjennomføre den.

Resultatet, foruten utviklingen av selve metoden, er animasjoner for Multiconsult sitt prosjekt «Gyllan Røskaft» på Melhus.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit