Browsing NTNU Handelshøyskolen by Title
Now showing items 791-810 of 1565
-
KPP som et internt styringssytem - en casestudie av St. Olavs hospital
(Master thesis, 2019)Denne casestudien er et studium av St. Olavs hospital, og har som formål å beskrive hvordan de planlegger å benytte KPP-modellen, en modell som kobler informasjon om en pasients medisinske behandling opp mot dens ... -
Kraften av klimakvoter - En analyse av hvordan CO2-kvoteprisen i EU ETS påvirker kraftprisen i Norge og Danmark
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om effekten av EU ETS sin kvotepris på kraftprisen i prisområdene NO1 og DK1 i Nord Pool. Dette er en kvantitativ studie med tidsseriedata fra januar 2008 til og med mars 2022 hvor både kvoteprisen ... -
Kreativitet - magisk moteord eller nøkkel til en bedre verden?
(Chapter, 2017)Dette kapittelet handler om kreativitet – et av de mest populære moteordene siden årtusenskiftet. Kreativitet er nøkkelen til en bedre verden og fremtidens kjernekompetanse. Begeistringen for kreativitet har imidlertid ... -
Kreativitet og innovasjon - Fem sider av nesten samme sak
(Book, 2017) -
Kreativitet og styring. Er festivalbudsjett motpoler eller komplementære verktøy?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen undersøker hvordan et budsjett kan fungere som et verktøy for å balansere kontroll og kreativitet. Artikkelen bygger på en case-studie av en av de største norske festivalene, Olavsfestdagene i Trondheim, ... -
KRIK - Kristen idrettskontakt
(Bachelor thesis, 2023) -
Kroppen som postmoderne talisman: et evig prosjekt
(Master thesis, 2007-05-30)Er kroppsprosjekter en meningsskapende strukturell kutyme, til forskjell fra (eller i tillegg til) et tegnøkonomisk symbol i metenarrativenes vakum? Vi tar for oss kropp og trening, og da som syssel og prosjekt, fortolket ... -
KUBA som arbeidsmetode i politiet
(Master thesis, 2022)I masteroppgaven undersøkes politiets erfaringer med arbeidsmetoden KUBA – Kunnskapsbasert politiarbeid. I KUBA legger etterretning grunnlaget for prioriteringer og videre tiltak. Målet er å øke kvaliteten og samhandlingen ... -
Kultur som økonomisk aktør - kunstnerisk forræderi, hobbygreier eller kreativt ensemble?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen belyses kultur som økonomisk aktør med utgangspunkt i Kulturrådets nye kontor Kreativt Norge. Formålet er å vise at hovedutfordringen for Kreativt Norge er å erstatte den tradisjonstunge nyskapingsfiendtlige ... -
Kulturbransjens tilpasning av økonomistyringen i usikre omgivelser
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en flercasestudie som tar for seg to organisasjoner som opererer i kultursektoren i Trondheim, Trondheim Symfoniorkester & Opera (TSO) og Byscenen Drift AS (Byscenen). Formålet med studien har vært ... -
Kulturskolen og korpset er én "greie" - En studie av samarbeidet mellom en kulturskole og et skolekorps
(Master thesis, 2018)Masteroppgaven "Kulturskolen og korpset er én greie" – En studie av samarbeidet mellom en kulturskole og et skolekorps» setter fokus på samarbeid mellom offentlig og frivillig sektor innenfor kulturfeltet. Hensikten med ... -
Kundekoordinering i et stort, smidig programvareutviklingsprosjekt
(Master thesis, 2023)Denne studien har som mål å øke forståelsen av hvordan leverandører koordinerer med kunder i store, smidige utviklingsprosjekter. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, hvor forskerne gjennomførte åtte dybdeintervjuer ... -
Kundelønnsomhetsanalyse i IT-konsulentselskap
(Master thesis, 2019)Hovedtema for oppgaven er kundelønnsomhetsanalyse i IT-konsulentselskap. Jeg har forsøkt å besvare problemstillingen: Hvordan praktiseres kundelønnsomhetsanalyse i Acando AS? I samsvar med problemstillingen, ble det ... -
Kundelønnsomhetsanalyser i store norske virksomheter
(Master thesis, 2019)Formålet med denne studien er å kartlegge hvordan store norske virksomheter arbeider med kundelønnsomhetsanalyser, samt undersøke hvilke faktorer som påvirker bruk av de ulike analysemetodene for kundelønnsomhet. Dataene ... -
Kundelønnsomhetsanalyser, ressurstilpasning og markedsorientering; lønnsomt for store norske virksomheter? - En kvantitativ studie av hvordan virksomheter arbeider mot kunder i bedriftsmarkedet
(Master thesis, 2020)Formålet med masteroppgaven er å avdekke om det foreligger sammenheng mellom virksomheters bruk av kundelønnsomhetsanalyser, teknisk- og organisatorisk tilpasning, markedsorientering og foretaksprestasjoner. Undersøkelsen ... -
Kunnskapsarbeiderens hverdag : Til tross for, ikke på grunn av
(Master thesis, 2013-10-21)Kunnskapsdeling regnes av mange som organisasjonens fremste utfordring når det kommer til bærekraftig konkurransedyktighet. Denne oppgavens aktualitet relateres til moderne studier av arbeidsplassen som belyser hvordan de ... -
Kunnskapsdeling i globale virtuelle team
(Master thesis, 2020)En rekke organisasjoner anser i dag etableringen av globale virtuelle team (GVT) som nødvendig for å imøtekomme forutsetningene til et dynamisk samfunn med stadig større krav. Denne masteravhandlingen retter søkelyset mot ... -
Kunnskapsdeling i samspillsprosjekter
(Master thesis, 2021)Bygg-, anlegg- og eiendomsbransjen (BAE-bransjen) er en kompleks næring hvor aktører er avhengige av hverandre for å skape lønnsomme og funksjonelle produkter i unike og midlertidige prosjekter. Til tider lykkes ikke ... -
Kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling ved bruk av sosiale medier i organisasjoner – en casestudie av DNB ASA og Workplace
(Master thesis, 2020)Kunnskap anses i dag som en av de viktigste ressursene en organisasjon har. På bakgrunn av nyere forskning som tilsier at Web 2.0-teknologi kan bidra til nye og bedre løsninger for deling og utvikling av kunnskap, har vi ... -
Kunnskapsdelingsbarrierer og digitale kanaler i et internasjonalt høyteknologisk selskap
(Master thesis, 2019)I de siste årene har påvirkning av digitalisering økt i alle områder i næringslivet. Digitalisering har ikke bare blitt en kilde av konkurransefortrinn for en organisasjon, men et krav for å opprettholde konkurransedyktighet. ...