Blar i Institutt for psykisk helse på tittel
Viser treff 515-534 av 1198
-
Hvilken effekt har stor grad av brukermedvirkning på ROP-pasienters recoveryprosess, og hvordan kan vernepleieren bidra til dette?
(Bachelor thesis, 2023)Tittel: Hvilken effekt har stor grad av brukermedvirkning på ROP-pasienters recoveryprosess, og hvordan kan vernepleieren bidra til dette? Introduksjon/bakgrunn: Det har vært en økende erkjennelse av samtidige rus- og ... -
Hvilken effekt kan fysisk aktivitet ha som behandlingsmetode for voksne mennesker med rusproblemer?
(Bachelor thesis, 2020)I opptrappingsplanen for rusfeltet (2016-2020) kommer det frem at fysisk aktivitet er noe regjeringen ønsker å legge mer til rette for i behandlingen av rusrelaterte problemer. Regjeringen ønsker også å utarbeide en nasjonal ... -
Hvilken effekt kan positiv atferdsstøtte ha på livskvalitet og utfordrende atferd?
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Tittel: Hvilken effekt kan positiv atferdsstøtte ha på livskvalitet og utfordrende atferd? Stikkord: Positiv atferdsstøtte, PAS, utfordrende atferd, livskvalitet, personer med utviklingshemming, effekt. Bakgrunn: ... -
Hvilken nytte ungdommer med anoreksi har av familiebasert behandling
(Bachelor thesis, 2020)Introduksjon/bakgrunn: Til enhver tid i Norge har omtrent 50 000 kvinner og 5000 menn en spiseforstyrrelse. Anoreksi er den av forstyrrelsene med høyest dødelighet og dermed størst fokus. Som behandlingsmetode av lidelsen ... -
Hvordan ansatte opplever utfordrende adferd hos personer med demenslidelser, og på hvilken måte man møter slik adferd
(Master thesis, 2020)Sammendrag Introduksjon: Omsorg og pleie ovenfor personer med demens med utfordrende adferd, er en utfordring for helsepersonell. Og lite er kjent som utforsker helsepersonells erfaringer til utfordrende adferd. Hensikten: ... -
Hvordan arbeide helsefremmende med menesker med livsstilsykdommer i et kommunalt mestringstilbud, med vekt på psykisk helse?
(Master thesis, 2020)Sammendrag Bakgrunn Flere og flere vil få livsstilsykdommer både i Norge og på verdensbasis. Dette sees i sammenheng med at vi lever lengre, i tillegg til måten vi nå lever på. Vår livsstil har endret seg og vi har et ... -
Hvordan bruk av lokaliseringsteknologi kan fremme autonomi hos hjemmeboende personer med demens
(Bachelor thesis, 2021)Tittel: Hvordan bruk av lokaliseringsteknologi kan fremme autonomi hos hjemmeboende personer med demens. Bakgrunn: Bakgrunnen for temaet i denne oppgaven er at gjennom de siste årene har det skjedd en økt satsing på ... -
Hvordan forebygge bruk av tvang i demensomsorgen
(Bachelor thesis, 2020)SAMMENDRAG Tittel: Hvordan forebygge bruk av tvang i demensomsorgen Introduksjon: I dag lever det veldig mange mennesker med en demensdiagnose i Norge. Av alle eldre som bor i sykehjem har ca. 80% demens. Antall personer ... -
Hvordan forebygge diagnostisk overskygging, og gi gode helsetjenester til mennesker med utviklingshemming og psykiske lidelser?
(Bachelor thesis, 2021)Sammendrag Tittel: Hvordan kan man forebygge diagnostisk overskygging, og gi gode helsetjenester til mennesker med utviklingshemming og psykiske lidelser? Bakgrunn: Psykiske lidelser har en tendens til å bli overskygget ... -
Hvordan forebygge lært hjelpeløshet i miljøterapi på skole
(Bachelor thesis, 2023)Tittel: Hvordan forebygge lært hjelpeløshet i miljøterapi på skole. Introduksjon: Egne erfaringer fra praksis i en skole, samt et foredrag jeg var på, gjorde meg interessert i dette temaet. Grunnen er at det ga meg et ... -
Hvordan fremme tidlig tilrettelegging for unge ansatte som er sykmeldt på grunn av lettere psykiske lidelser?
(Master thesis, 2018)Bakgrunn Psykisk helse har stor betydning for yrkesdeltakelse. Psykiske lidelser er den hyppigste forekommende diagnosegruppen blant unge uførepensjonister, hvor lettere psykiske lidelser er den største og mest økende ... -
"Hvordan går det med dere oppi det her?" Foresattes erfaringer i skole-hjem-samarbeid ved høyt skolefravær i ungdomsskolealder
(Master thesis, 2023)Sammendrag Målet med denne kvalitative studien har vært å undersøke foresattes erfaringer i skole-hjem-samarbeid ved høyt skolefravær i ungdomsskolealder. Det er utført semistrukturerte intervju med fem mødre. Ifølge ... -
Hvordan helsepersonell kan tilrettelegge for samfunnsdeltagelse for personer med ROP-lidelser.
(Bachelor thesis, 2021)En ROP-lidelse er når en person har en psykisk lidelse og en ruslidelse på samme tid. Mange mennesker med ROP-lidelser har manglende tilbud, og mangler derfor ofte muligheten til å delta i utdanning, arbeidsliv og meningsfulle ... -
Hvordan jobbe med barn som utfordrer i skolen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Studien har til hensikt å undersøke hvordan skoleansatte som lykkes i arbeidet med barn som har utfordrende atferd jobber. Studien er gjennomført med en kvalitativ tilnærming ved bruk av semistrukturerte intervju ... -
Hvordan kan ansatte bidra til å ivareta barns opplevelse av trygghet på krisesentre?
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Introduksjon: I 2018 bodde til sammen 1452 barn på krisesentre i Norge. Spørsmålet om hvorvidt barna skal sees som egne brukere av krisesentrene har lenge fått stor oppmerksomhet, og i 2010 innførte Norge ... -
«Hvordan kan ansatte med helse- og sosialfaglige utdanninger bidra til å fremme god psykisk helse til elever på videregående skole?
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Tittel: Hvordan kan ansatte med helse- og sosialfaglig utdanning bidra til å fremme god psykisk helse til elever på videregående skole? Det er i de siste årene blitt rapportert en økning av psykiske plager ... -
Hvordan kan det tilrettelegges for en god overgang fra barnehage til skole for barn med funksjonshemming?
(Bachelor thesis, 2019)Kort beskrivelse av bacheloroppgaven: Introduksjon/Bakgrunn: Overgangen fra barnehage til skole representerer det første møtet mellom barnet og skolen, og legger grunnlaget for den videre skolegangen. I 2018 ble det innført ... -
Hvordan kan diagnosen ADHD påvirke selvbildet til barn og unge og på hvilken måte kan vernepleieren tilrettelegge for mestring på skolen hos denne gruppen?
(Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn: Om lag tre til fem prosent av barn og unge under 18 år har en ADHD-diagnose, det vil si omtrent én elev per skoleklasse. Diagnosen blir av noen sett på som lite ønsket, da den kan medføre stigma og neglisjering ... -
Hvordan kan en miljøterapeut legge til rette for et inkluderende miljø som fremmer trivsel og læring for personer med utviklingshemming i skolen
(Bachelor thesis, 2021)Formålet med denne studien er å utforske hvordan miljøterapeuter best mulig kan tilrettelegge for inkludering i skolen av elever med funksjonsnedsettelser. Studiens problemstilling er: «Hvordan kan en miljøterapeut legge ...