Talestyrt dataspill
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2369923Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
På Institutt for Elektronikk og Telekommunikasjon sin taleteknologigruppe har det en stund vært ønsket å lage et talestyrt dataspill som kan brukes som demonstrator i forskjellige sammenhenger. Denne masteroppgaven har gått ut på å utvikle et slikt spill. Dette arbeidet er dokumentert i denne rapporten. Rapporten gir også en innføring i nødvendig bakgrunnsteori, og beskriver også de verktøy som har blitt tatt i bruk. En del av oppgaven var å finne et eksisterende spill, med åpen kildekode, som passet bra til å bli utvidet med talestyring. Labyrintspillet CuteMaze viste seg å være godt egnet, så det ble valgt. Til bruk i spillet har det blitt utviklet en talegjenkjenner basert på ATK. ATK støtter ikke Mac OS X, som er plattformen spillet skulle utvikles for. En del av arbeidet har vært å finne en løsning på dette problemet. Gjenkjenneren har blitt designet slik at den enkelt kan brukes i andre spill. Siden spillet skal brukes i sammenhenger hvor det kan være mye støy, ble det valgt å bruke et push-to-talk-grensesnitt. For å gjøre spillet mer push-to-talk-vennlig, har det blitt gjort noen endringer i spillets virkemåte. Et sett ordmodeller, som talegjenkjenneren trenger, har blitt trent med HTK. Disse modellene er ikke robuste, så bedre modeller må trenes i ettertid. Veiledning for hvordan dette kan gjøres er vedlagt rapporten. Forslag til andre forbedringer er også diskutert i slutten av rapporten.