dc.contributor.advisor | Svendsen, Torbjørn | nb_NO |
dc.contributor.author | Mostad, Lars Petter | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:45:36Z | |
dc.date.accessioned | 2015-12-22T11:43:54Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:45:36Z | |
dc.date.available | 2015-12-22T11:43:54Z | |
dc.date.created | 2010-09-11 | nb_NO |
dc.date.issued | 2008 | nb_NO |
dc.identifier | 350941 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2369923 | |
dc.description.abstract | På Institutt for Elektronikk og Telekommunikasjon sin taleteknologigruppe har det en stund vært ønsket å lage et talestyrt dataspill som kan brukes som demonstrator i forskjellige sammenhenger. Denne masteroppgaven har gått ut på å utvikle et slikt spill. Dette arbeidet er dokumentert i denne rapporten. Rapporten gir også en innføring i nødvendig bakgrunnsteori, og beskriver også de verktøy som har blitt tatt i bruk. En del av oppgaven var å finne et eksisterende spill, med åpen kildekode, som passet bra til å bli utvidet med talestyring. Labyrintspillet CuteMaze viste seg å være godt egnet, så det ble valgt. Til bruk i spillet har det blitt utviklet en talegjenkjenner basert på ATK. ATK støtter ikke Mac OS X, som er plattformen spillet skulle utvikles for. En del av arbeidet har vært å finne en løsning på dette problemet. Gjenkjenneren har blitt designet slik at den enkelt kan brukes i andre spill. Siden spillet skal brukes i sammenhenger hvor det kan være mye støy, ble det valgt å bruke et push-to-talk-grensesnitt. For å gjøre spillet mer push-to-talk-vennlig, har det blitt gjort noen endringer i spillets virkemåte. Et sett ordmodeller, som talegjenkjenneren trenger, har blitt trent med HTK. Disse modellene er ikke robuste, så bedre modeller må trenes i ettertid. Veiledning for hvordan dette kan gjøres er vedlagt rapporten. Forslag til andre forbedringer er også diskutert i slutten av rapporten. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for elektronikk og telekommunikasjon | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim | no_NO |
dc.title | Talestyrt dataspill | nb_NO |
dc.title.alternative | Voice Controlled Computer Game | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 43 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for elektronikk og telekommunikasjon | nb_NO |