Hvordan lede prosjekter for å nå kundens strategiske mål
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/233020Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Byggindustrien spiller en viktig rolle i vårt samfunn, og utvikling av infrastruktur. På tross av økt prosjektaktivitet, så rapporterer litteraturen om en lav suksessrate i byggeprosjekter. Det at flere prosjekter ikke leverer den ønskede effekten kan ha en sammenheng med et stort fokus på operasjonell effektivitet. Det kan også skyldes manglende vilje eller kompetanse til å sette seg inn i hva kundens behov egentlig er. Ved hjelp av intervjuer avdekkes bakgrunnen for initieringen av et nytt kulturhus i Stjørdal. Prosjektleder, kunde og entreprenør svarer på hvordan prosjektet blir fulgt opp for å sikre at kundens ønsker og behov blir ivaretatt. Svarene fra intervjuene blir deretter vurdert opp mot eksisterende teori om strategisk planlegging og suksessfaktorer og suksesskriterier i prosjekter.