dc.contributor.advisor | Haakonsen, Trond Arve | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Blankenberg, Leif Erik | nb_NO |
dc.contributor.author | Hellum, Jens Haude | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:33:18Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:33:18Z | |
dc.date.created | 2014-08-07 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 736656 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:11007 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/232900 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har blitt skrevet i samarbeid med Terratec AS etter deres ønske om å undersøke forskjeller ved bruk av helikopterbåren og bilbåren laserskanner til å danne FKB-data. På grunn av den stadig mer utbredte bruken av laserskanning i kartlegging er det gunstig å finne muligheter og begrensninger denne teknologien bringer.Det har blitt plukket ut et område i sentrum av Ski kommune hvor data er blitt samlet inn. Punktskyer er samlet ved bruk av bilbåren, helikopterbåren laser, og vektordata er dannet ut ifra disse. I tillegg er det skaffet vektordata registrert fra flyfoto. I dette området ble kummer registrert i alle datasettene valgt ut og sammenliknet med landmålte data for å teste stedfestingsnøyaktigheten i datasettene. Det ble også gjort visuelle sammenlikninger for å finne forskjeller i de registrerte dataene.Resultatene av disse sammenlikningene viser at det er forskjell i mengden detaljer i de forskjellige datasettene. Det er også påvist forskjell i nøyaktighet. Forskjellene funnet i kompletthet er små og ikke tydelige da det ikke er en god fasit. Det ble ellers også påvist en forskjell i detaljeringsgrad mellom datasettene. Det bilbårene datasettet inneholder fler små detaljer. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |
dc.title | Sammenlikning av FKB-data generert fra punktskyer fra bilbåren og helikopterbåren laser | nb_NO |
dc.title.alternative | A Comparison of FKB-data generated from Pointclouds from Airborn and Terrestrial Laser Scanners | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 64 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |