dc.contributor.author | Martinsen, Espen | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:27:12Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:27:12Z | |
dc.date.created | 2010-11-24 | nb_NO |
dc.date.issued | 2010 | nb_NO |
dc.identifier | 372206 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/231704 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten tar for seg to utbedringsmetoder for fuktskadede kjelleryttervegger. Utbedringstiltak 1 tarutgangspunkt i utvendig oppgraving og isolering med dampåpen isolasjon. Utbedringstiltak 2 tar utgangspunkt iinnvendig bruk av grunnmursplate, for så å plassere en isolert utforing på innsiden av denne.I denne rapporten utføres en beregningsmessig analyse av disse utbedringstiltakene. Dette er en parameterstudie som tar sikte på å avdekke hvilke faktorer som er avgjørende for uttørkingsforløp og muggvekst i konstruksjonen.Den beregningsmessige analysen utføres i en- og todimensjonale beregningsprogrammer for transient varme- og fukttransport. I denne rapporten er WUFI Pro 4.2 og WUFI 2D benyttet for de henholdsvis en- og todimensjonale beregningene. I tillegg er det utført beregninger for å kartlegge temperaturer i grunnen. Dette er gjort i HEAT 2, som er et todimensjonalt beregningsprogram for transient varmestrøm.Det er i tillegg gjort noen beregninger av en kjellerkonstruksjon før utbedringstiltak er gjennomført. Det er her vurdert hvordan avdampingen fra en fuktig kjellerkonstruksjon påvirker fuktforholdene i kjellerlufta. Videre er det vurdert hvordan grunnmuren påvirker fuktforholdene i en eventuell innvendig utforing. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |
dc.title | Utbedring av fuktskadede kjelleryttervegger: Beregningsmessig analyse av parametre relatert til uttørkingsforløp og muggsoppvekst | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |