Browsing Institutt for lærerutdanning by Document Types "Master thesis"
Now showing items 1-20 of 1814
-
2 ulke skoler - Ulike holdninger?
(Master thesis, 2022)Gjennom denne masteroppgaven har jeg forsøkt å svare på 2 ulike problemstillinger. Den første problemstillingen er: Hvordan kommer holdninger til flerkulturelle fram i elevtekster i samfunnsfag? For å kunne svare på denne ... -
22. juli - et utgangspunkt for demokratiopplæring - En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres bruk av 22. juli i demokratiundervisningen
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven handler om hvordan 22. juli kan brukes for å øke elevers demokratiforståelse i ungdomsskolen. Til oppgaven laget jeg fire forskningsspørsmål som belyser problemstillingen. Disse ser på: hvor mye 22. juli ... -
A DOOR OUT - eTWINNING IN FOREIGN LANGUAGE LEARNING - A qualitative study on students' reflections on potentials for language learning when participating in an eTwinning project, in lower secondary school
(Master thesis, 2015)This study focuses on the educational use of eTwinning in foreign language learning, from an emic perspective. The eTwinning Platform can be described as a learning community for schools in Europe which promotes school ... -
"A giant bowl of soup" - Language Varieties in the Lower Secondary ESL Classroom A study of teachers' beliefs, awareness and practices
(Master thesis, 2015)This thesis focuses on lower secondary teachers‟ beliefs about and awareness of their own use of varieties of English related to their classroom practices. The study also revolves around teachers‟ views on students‟ language ... -
A Narrative Analysis of Multimodal Representations of Indigenous Cultures in EFL Textbooks: A Failed Quest for Intercultural Competence in the Norwegian Primary Classroom
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven er todelt. Første del handler om å analysere hvordan urfolk og deres kulturer blir fremstilt i fire lærebøker i engelskfaget for 6. trinn i Norge. Andre del handler om hvordan disse ... -
A Phenomenological Study on Students' Perceptions of the Benefits and Challenges of Student-Created Videos
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøkte elevane si oppfatning av fordelane og utfordringane ved laging av studentproduserte videoar som læringsverktøy i etterkant av tre korte videoprosjekt. Deltakarane var 37 elevar frå tre ulike ... -
A Qualitative Case Study on how Shakespeare’s Romeo and Juliet can Be Used when Teaching Young Learners English as a Second Language Through Drama Activities.
(Master thesis, 2022)Denne studien forsøker å finne ut korleis lærarar har brukt Shakespeare sine teaterstykke i engelsk undervisning i norske klasserom. Målet med studien er å undersøke korleis ein kan undervise om Romeo og Julie gjennom ... -
A qualitative study on Norwegian EFL Teacher Attitudes towards Pronunciation Assessment.
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien tok sikte på å undersøke Norske engelsklærers holdninger og meninger om uttalevurdering av elever på første videregående nivå. Gjennom refleksjonslogger og intervju, bidro fire videregående lærere ... -
A Qulitative Research Study on How Multicultural Literature Is Implemented in Norwegian EFL Classrooms to Teach About Racial Diversity
(Master thesis, 2022)Mangfoldet i norske skole har økt gjennom de siste femti årene, noe som viser viktigheten for å implementere flerkulturelt materiale i klasserommet. I tillegg, samtidig som at lærebøker spiller en mindre rolle i dagens ... -
Adaptivitet i regnestrategier En studie av elevers strategivalg i møte med subtraksjon og addisjon
(Master thesis, 2022)Jeg har i denne studien undersøkt elevers adaptivitet i henholdsvis subtraksjon og addisjon og sett på mulige sammenhenger i adaptiviteten på tvers av disse to temaene. Studiens forskningsspørsmål er: Hvor adaptiv er elever ... -
Addisjon av brøk med ulike representasjoner: en studie av 8.klasseelevers kompetanse og oppgavers ulike vanskegrad
(Master thesis, 2017)En aktuell brøkoperasjon i norsk grunnskole er addisjon av brøk. Ifølge kompetansemål i Kunnskapsløftet skal elever etter 7. årstrinn kunne finne fellesnevner og utføre addisjon av brøker (Utdanningsdirektoratet, 2013). ... -
Additional Language Acquisition in Digital Reading Environments: Developing Digital Reading Skills in Additional Languages
(Master thesis, 2024)I løpet av de siste par tiårene har det blitt gjennomført en betydelig mengde forskning på digital lesing. Tilgjengelig forskning har i midlertidig fokusert på lesing på deltakeres eget språk (morsmål). Dermed er det en ... -
ADHD uoppmerksom type - tre kvinners opplevelser av egen skolegang, sen utredning og psykisk helse
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne oppgaven handler om skoleopplevelser hos kvinner med uoppdaget ADHD uoppmerksom type, og hvordan skoleopplevelsene og sen utredning har påvirket deres liv. Norske tall fra 2016 viser at jenter fortsatt ... -
Afasi og logopedi?
(Master thesis, 2019)Jeg har valgt å skrive en studie om temaet musikkterapi i logopedisk arbeid med afasi. Bakgrunn: Minst 5000 mennesker får afasi hvert år her i Norge. Afasi er et ord som ikke er så kjent, og når en familie opplever at et ... -
Afasi og språktreningsgrupper
(Master thesis, 2019)Afasirammede har redusert evne til å bruke språket i kommunikasjon, noe som i ulik grad endrer forutsetningene for å delta i samtaler. Tema for oppgaven dreier seg om afasi og språktreningsgrupper, og formålet har til ... -
Afasirehabilitering En kvalitativ studie om logopeders erfaringer, opplevelser og vurderinger i afasirehabiliteringen av personer med afasi i subakutt- og kronisk fase
(Master thesis, 2019)Sammendrag Afasi er en ervervet språkvanske, som ofte gir store begrensninger når det gjelder å kommunisere med andre mennesker (Qvenild, Haukeland, Haaland-Johansen, Knoph & Lind, 2010). Etter opplæringslovens § 4A ... -
Affekt i matematisk problemløsning: en studie av elevers forestilling om seg selv og deres emosjoner i arbeid med problemløsningsoppgaver i matematikk
(Master thesis, 2017)Studien fokuserer på elevers forestillinger om seg selv som lærende i matematikk og de emosjoner som elever viser i arbeid med problemløsningsoppgaver. Hensikten med studien har vært å få bedre innsikt i hvordan elevers ... -
"Afrika" - meir enn eit u-land? - Ei diskursanalyse av konstruksjonen av "Afrika" i den norske ungdomsskulens samfunnsfag
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgåva vert konstruksjonen av ”Afrika” i to norske ungdomsskulars samfunnsfag undersøkt. Dette vert gjort gjennom ei diskursanalyse av lærar-og elevintervju, lærebøkene deira Makt og ... -
Aktivt medborgerskap bak murene
(Master thesis, 2023)Størsteparten av alle innsatte vil en dag vil bli utskrevet fra fengselet og erklært rehabiliterte. Kriminalomsorgen har i oppgave å sikre at de løslatte i høyest mulig grad er i stand til, og motivert for, å innta en aktiv ... -
Aldri drep leken, tenker jeg
(Master thesis, 2024)Forskning viser at risikofylt lek er viktig for barn og unges utvikling og læring. Samtidig ser man at det i samfunnet er et økende sikkerhetsfokus. Barn i dag driver med lite frilek og store deler av deres fritid går til ...