• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Afasi og logopedi?

Storvik, Wenche Bjerkestrand
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2424447.pdf (7.253Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2617793
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1394]
Abstract
Jeg har valgt å skrive en studie om temaet musikkterapi i logopedisk arbeid med afasi.

Bakgrunn: Minst 5000 mennesker får afasi hvert år her i Norge. Afasi er et ord som ikke er

så kjent, og når en familie opplever at et familiemedlem får afasi er det sannsynligvis første

gang de hører ordet. Afasi er ervervede (ikke medfødte) språkvansker som oppstår etter en

skade i hjernen, og det innebærer som regel vansker med å snakke, forstå det andre sier, lese

og skrive. Som regel oppstår denne skaden i venstre hjernehalvdel, og den vanligste årsaken

er hjerneslag. Hjerneslag er en vanlig sykdom, spesielt hos eldre, og den omfatter både

hjerneblødning og blodpropp i hjernen. Antallet hjerneslag vil sannsynligvis øke de nærmeste

årene, fordi vi blir flere eldre i befolkningen.

Formål: Formålet med studien har vært å få innsikt i om hvorvidt musikkterapi kan brukes

som et supplement til det logopediske arbeidet hos klienter som har afasi. Studien kan være

nyttig for logopeder i deres praksis.

Problemstilling: Det overordnede temaet for studien er afasi og musikkterapi, og tittelen har

jeg valgt å la være like enkel; «Afasi og musikkterapi?» Problemstillingen er som følger:

Hvorvidt musikkterapi kan supplere det logopediske arbeidet hos klienter som har afasi.

Metode: Prosjektet er en litteraturstudie, der jeg har brukt forskning som allerede eksisterer

for å finne svar på problemstillingen. Studien har vist oppmerksomhet til forskning som

omhandler afasi hos voksne mennesker etter hjerneslag, og som i tillegg omhandler

musikkterapi eller lignende rehabilitering ved hjelp av musikk.

Resultat og konklusjon: Studien presenterer ulike evidensbaserte musikkterapeutiske

metoder og hvilken effekt musikkterapi har, eventuelt ikke har på klienter med afasi. Selv om

det er delte meninger om effekten og at det er vanskelig å få til homogene grupper i forhold til

forskning, så konkluderer likevel studien med at musikkterapi i betydelig grad kan supplere

det logopediske arbeidet hos klienter som har afasi.

Nøkkelord: Afasi, musikkterapi, musikterapi, Aphasia, music therapy.
 
I have chosen to write a study on the topic of music therapy in speech therapy with aphasia.

Background: In Norway more than 5000 people gets aphasia every year. Apashia is a word

which is not so familiar, and when a family experiences aphasia within the family it is most

likely the first time they hear the word. Apahsia is acquired (not innate) language difficulties

occurring after a brain injury, and it usually involves difficulties in speaking, understanding

what is said, reading and writing. Usually this injury occurs in the left hemisphere and the

most common cause is stroke. Stroke is a common disease, especially in older people,

including both cerebral haemorrhage and blood clots in the brain. The number of strokes is

likely to increase over the next years, because of the increase in the number of elderly.

Purpose: The purpose of the study has been to gain insight into whether music therapy can be

used as a supplement to the speech therapy of clients with aphasia. The study can be useful to

speech therapists in their practice.

Topic and research question: The main theme of the study is aphasia and music therapy,

and the title is chosen to be just as simple; “Aphasia and music therapy?” The problem is as

follows: Whether music therapy can supplement the speech therapy of clients with aphasia.

Method: The project is a literature study, where I have used already existing research to find

answers to the problem. The study has shown attention to research dealing with aphasia of

adults after a stroke, and which also deals with music therapy or similar rehabilitation using

music.

Result and conclusion: The study presents various evidence-based music therapeutic

methods and what effect music therapy has, or possibly does not have, on clients with

aphasia. Even if there are shared opinions on the effect and that is it difficult to obtain

homogeneous groups in relation to research, the study nevertheless concludes that music

therapy can significantly supplement the speech therapy of clients with aphasia.

Keywords: Aphasia, music therapy.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit