Blar i Institutt for lærerutdanning på tidsskrift "Norsklæreren"
Viser treff 1-6 av 6
-
"Lysne" som lysning. Vestlandslyrikk og eksistensielt orientert litteraturundervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen har til hensikt å bidra til den litteraturdidaktiske tenkningen om sanglyrikk. For å gjøre dette leses og lyttes det til låten «Lysne» av Erlend O. Nødtvedt og Erlend Apneseth Trio, med fokus på samspillet ... -
Med skriving som felles aktivitet
(Journal article, 2016) -
Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Norsklærer – en egen profesjon?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen beskriver hva som kjennetegner profesjonalitet, og undersøker hva som kan ligge i forståelsen av en profesjonell lærer. Særlig drøftes norsklærernes utfordringer og de rammene som dagens norsklærere arbeider ... -
SKAM i Norden – en medieøkologisk og flerspråklig begivenhet
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Internettserien SKAM har ikke bare tatt norske, nordiske og internasjonale seere med storm, den har også resultert i en inkluderende språkpraksis mellom de nordiske nabolandene, der ungdommenes språkbruk viser en kreativ ... -
Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen undersøker hvordan ungdomsskole - elever og lærerstudenter konstruerer lyriske rapper-jeg i egenkomponerte låter. Artikkelen springer ut av Lydrik(k)-prosjektet – et flerfaglig samarbeidsprosjekt mellom ...