Blar i Institutt for lærerutdanning på forfatter "Samoilow, Tatjana Kielland"
-
"Det er jo deilig å nyte bøker og sånn" En dybdestudie av hva som karakteriserer den engasjerte lesende fjerdeklassingen
Haug, Malin Kristine (Master thesis, 2022)I løpet av barneskolen skal elevene utvikle evnen til å ta egne bevisste bokvalg, de skal møte på ulike typer tekster, og lære hvordan disse tekstene kan leses, tolkes og forstås (Kunnskapsdepartementet, 2019). Slik skal ... -
Det kosmopolitiske mulighetsrommet: Jakob Wegelius' Mördarens apa (2014).
Lyngstad, Anne Berit; Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Dramatisering i norskfaget
Håheim, Trine Marie (Bachelor thesis, 2019)Forskningsgrunnlaget i denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan arbeides det med dramatisering i norskundervisningen i en Steinerskole og en offentlig skole, og hvordan det kan knyttes ... -
Et sted å starte: Geografiske utforskninger av litteratur
Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Geography and Power: Mapping the Murderer's Ape
Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2022)Geography occupies a central role in The Murderer’s Ape (2014/2017), a Swedish children’s novel by Jakob Wegelius. Drawing on theories of critical literary geography, the article is an analysis of the novel’s geography and ... -
«Hva er det for et sted jeg er kommet til?» ‒ Om en stedsbasert tilnærming til litteraturen, med utgangspunkt i Astrid Lindgrens Sunnaneng
Mulen, Mona Blandkjenn (Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om hvordan man kan arbeide med litteratur med utgangspunkt i sted i barneskolen. Ved en slik tilnærming, trenger man både tekster der sted spiller en viktig rolle, og arbeidsmåter man kan bruke i ... -
Images of Catastrophe in Contemporary Norwegian Narratives
Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2018)The paper concentrates on visual aspects in narratives that depict catastrophes. Departing from a cultural analytic standpoint and drawing on philosophy of photography and the image, the essay reflects upon the metaphorical ... -
«Kanskje ikke han villa at faren ska bli forelska i en mann»: En studie av hvordan en gruppe elever på 6. trinn samtaler om tematikken i romanen Den sommeren pappa ble homo
Langeng, Beate (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvordan fire elever på 6. trinn samtaler om romanen Den sommeren pappa ble homo, med vekt på deres forståelse av og tanker rundt bokas tematikk om homofili. Dette romanprosjektet har flere ... -
Kart- og stedstegning som litterær respons
Samoilow, Tatjana Kielland; Mulen, Mona Blandkjenn; Dukstad, Karen Elise (Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen er en komparativ analyse av 38 kart- og stedstegninger laget av fjerdeklassinger i for- bindelse med to separate litteratur-intervensjoner med utforskende undervisningsdesign. Med utgangspunkt i litteraturgeografiske ... -
Konsentrasjonsleir som metafor i skandinaviske bildebøker
Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen analyserer bruken av konsentrasjonsleirer som visuelle metaforer i den danske bildeboken Lejren av Oskar K. og Dorte Karrebæk og den norske grafiske romanen Dagen vi drømte om av Bjørn Arild Ersland og ... -
Kulturmøter i den grafiske romanen - En litterær analyse av Fremtidens araber
Nergård, Camilla (Master thesis, 2018) -
Lekseforståelse - i et elevperspektiv
Gåsbakk, Tonje Gartland (Bachelor thesis, 2019)Sammendrag I denne bacheloroppgaven vil jeg tydeliggjøre hvor viktig det er at forståelsen elevene har til en lekse ligger til grunn før læreren gir den ut. Oppgaven vil gi innsikt i hvordan de ulike elementene knyttet til ... -
Litterær kanon og dannelse i den offentlige debatten rundt Fagfornyelsen
Widahl, Filippa Christina (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg fordypet meg i den offentlige debatten rundt litterær kanon, og den valgte problemstillingen er; hvordan diskuteres kanon og danning i forbindelse med Fagfornyelsen i den offentlige debatten. ... -
«Men etter vi diskuterte hva som skjedde, skjønte jeg mer» En studie av tre grupper tiendeklasseelevers samtaler om den grafiske romanen Dagen vi drømte om
Smedbråten, Tonje Lien (Master thesis, 2019)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan tre grupper med tiendeklasseelever samtaler om, og skaper mening ut av, den ambivalente grafiske romanen Dagen vi drømte om, for å få større innsikt i samtalens ... -
Se de utsatte barna
Hansen, Vera Leinan (Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven redegjør for problemstillingen: Hvilken kompetanse trenger en lærer for å kunne se signaler på seksuelle overgrep blant sine elever? Forskning, teori og lover legger til grunn at en lærer skal ha kompetansen ... -
Skogen i horisonten. En økokritisk lesning av Papirflybjørnen i et didaktisk perspektiv
Lillefjell, Siv (Master thesis, 2019)I de seneste årene har samfunnsdebatten vært preget av et høyt fokus på miljøvern, klimakrise og klimaproblematikk. Daglig blir vi, voksne som barn, eksponert for miljørelaterte temaer, som plast i havet, avskoging, ... -
Å utvikle unge lesere: En studie av litterær kompetanse i begynneropplæringen
Johansen, Emelin Tverå (Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan man kan utvikle elever i begynneropplæringen som lesere. Mer spesifikt, hvordan man kan utvikle dem til lesere av skjønnlitteratur. For å kunne skape mening av skjønnlitterære ...