Skogen i horisonten. En økokritisk lesning av Papirflybjørnen i et didaktisk perspektiv
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
I de seneste årene har samfunnsdebatten vært preget av et høyt fokus på miljøvern, klimakrise og klimaproblematikk. Daglig blir vi, voksne som barn, eksponert for miljørelaterte temaer, som plast i havet, avskoging, klimautslipp og forurensing av både land, luft og vann. Litteraturen kan være en viktig inngang til å diskutere klimautfordringene vi står overfor, og kanskje en like viktig inngang til å undersøke kritisk hvilke fremstillinger av natur som kan bidra til at elevene utvikler seg til klima- og miljøbevisste samfunnsborgere (Goga, 2018, s. 353). I denne masteroppgaven gjør jeg en økokritisk lesning av bildeboken Papirflybjørnen (2010). I lesningen vil jeg ha et særlig blikk på hvordan naturen, menneskets innflytelse på naturen, og forholdet mellom mennesket og natur framstilles.