Dramatisering i norskfaget
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610417Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3900]
Sammendrag
Forskningsgrunnlaget i denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling:«Hvordan arbeides det med dramatisering i norskundervisningen i en Steinerskole og enoffentlig skole, og hvordan det kan knyttes opp mot de to ulike pedagogiske grunnsynene».For å finne ut av dette valgte jeg å foreta meg en kvalitativ undersøkelse hvor jeg intervjuet enlærer fra Steinerskolen, og en lærer fra den offentlige skolen. For å få ta i lærernes faglige ogdidaktiske refleksjoner rundt bruken av dramatisering i norskundervisningen, etterspurte jeglærere som var erfarne på området.
Før jeg intervjuet lærerne hadde jeg dannet meg en hypotese om at Steinerskolen ville ha etbetydelig større fokus på dramatisering, enn den offentlige skolen. Dette var en hypotese jeghadde dannet meg på grunnlag av mine tidligere erfaringer med dramatisering i skolen, somdreide seg om holdningen: man skal ikke dramatisere bare for å dramatisere.
Et interessant funn her var at selv om de to skolene arbeider ut i fra to forskjelligepedagogiske grunnsyn, var ikke forskjellene på disse to skolene så store. Begge skolene laopp til at det skulle settes opp et teaterstykke per skoleår. Det var også en del likheter ihvordan de vurderte den norskfaglige gevinsten. Selv om begge lærerne fokuserte mest på detmuntlige og det kroppslige utbyttet ved dramaøvelsene, fikk de også uttrykt sine fagligerefleksjoner i forbindelse med stimulering av elevenes hukommelse, sjangerinnlæring ogdybdelæring ved denne elevaktive læringsformen. Det som var ulikt mellom de to lærerne varat hun som jobbet i Steinerskolen, brukte dramatisering inn i enkelte fagtimer i tillegg, menogså som et verktøy for å styrke sosial kompetanse. The research in this bachelor is based on the following thesis question: “How does oneteacher from a Steinerschool and one teacher from the public school use dramatization inteaching the subject Norwegian, and how can that be linked to the two different pedagogicalperspectives?”. In order to do research on this topic, I chose to do a qualitative study where Iinterviewed one teacher from a Steinerschool and one teacher from a public school. In orderto get a hold of academic and didactic reflections from the teachers, it was important to me toask specifically for teachers with experience on this topic.
Before the research began, I had formed a hypothesis which led me to believe that theSteinerschool would have a significantly greater focus on dramatization, than the publicschool. This hypothesis is based on my previous experiences of dramatization in the publicschool, where most teachers had the standpoint that one should not dramatize just todramatize.
An interesting finding here was that even though the two schools base their practice on twodifferent pedagogical perspectives, the differences between these two schools wasn’t that big.Both schools set up a theater play per school year. There were also a number of similarities inhow they assessed the Norwegian academic gain by using dramatization as a form of learning.Although both teachers had their main focus on the vocal and physical gain of dramaexercises, they also expressed their professional reflections on how dramatization can helpstimulation of the students memory, learning different types of genres, and in-depth learning.The difference between the to teachers was that the one from the Steinerschool, also useddramatization activities in the classroom, and as a tool to strengthen social competence.