• Argumentasjon og representasjon 

      Hollund, Margrethe; Ottesen, Oda Hovda (Master thesis, 2023)
      I denne studien undersøkes elevers bruk av matematiske representasjoner når de skal argumentere for gyldigheten til to matematiske påstander. Formålet med studien var å se om det fantes en sammenheng mellom måten elevene ...
    • Argumentasjon og representasjon 

      Hollund, Margrethe; Ottesen, Oda Hovda (Master thesis, 2023)
      I denne studien undersøkes elevers bruk av matematiske representasjoner når de skal argumentere for gyldigheten til to matematiske påstander. Formålet med studien var å se om det fantes en sammenheng mellom måten elevene ...
    • Collaborative talk in mathematics - contrasting examples from third graders 

      Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      There is a substantial body of knowledge on the importance of language for learning in general, and for learning mathematics in particular. Hence, language skills and collaborative learning are emphasised in the Norwegian ...
    • Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders 

      Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth (Chapter, 2018)
      The importance of language and social interaction in learning mathematics has been widely emphasized the last decades. In this paper, we present a dialog between two eight-year-old girls, working on a multiplication task. ...
    • «Det er ikke de spissene der som er kanter […] det er de lange» 

      Sangolt, Aleksander René (Master thesis, 2018)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan elever uttrykker geometrikunnskap gjennom arbeid med sortering av todimensjonale figurer. Jeg har analysert elevers utsagn ved hjelp av van Hiele-nivåene og forsøkt å plassere ...
    • En kvalitativ studie av en lærers praksis i utforskende matematikkundervisning på 3.trinn 

      Midtsian, Andrea; Røynås, Ane Marie (Master thesis, 2022)
      I denne forskningsstudien har vi undersøkt utforskende matematikk i begynneropplæringen. Mer spesifikt har vi sett på hva som kjennetegner en lærers kommunikasjon i utforskende helklassesamtaler og hennes begrunnelser for ...
    • En kvalitativ studie av tre barneskolelæreres bruk av og oppfatninger omkring konkreter 

      Larionov-Myhre, Alexander (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven blir det presentert funn og tidligere teori basert på problemstillingen: Hvordan lærere bruker konkreter i barneskolen, og hva er læreres oppfatninger omkring bruk av konkreter? Dette har blitt delt ...
    • Førsteklassingers arbeid med mønster 

      Rolstad, Åshild (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Denne studien har undersøkt førsteklassingers arbeid med mønster. Hensikten med studien var å redegjøre for hva et læringsmateriell basert på ulike oppgaver innen repeterende og voksende mønster kan legge til ...
    • Hvordan kan du ikke tro på det?! En kvalitativ studie med eksplorerende design av elevers argumentasjon i bevissituasjonen singel-case. 

      Bakke, Hege Elisabeth (Master thesis, 2022)
      Min forskning handler om matematisk resonnering og argumentasjon, og utvikling av hensiktsmessige læringsressurser innenfor dette området. Formålet med studien har vært å identifisere faktorer som påvirker elevers argumentasjon ...
    • Kan kombinatorikk tegnes? 

      Larssen, Reidi Steen (Master thesis, 2019)
    • «Med blanke ark og farjestifter tel» 

      Alseth, Ingunn (Master thesis, 2019)
      Masteroppgaven setter søkelys på hvordan elever bruker tegninger i problemløsningsprosessen og hva som finnes av detaljer i disse tegningene. Hensikten med å studere dette, er å se om tegning som representasjon har noen ...
    • Spørsmålsstilling i matematikkundervisning 

      Schjerpen, Heidi (Master thesis, 2020)
      Det er en bred enighet om at muntlige ferdigheter og matematiske samtaler er viktige for elevers læring og utvikling i matematikk. Det viser seg imidlertid å være et gap mellom intensjonene om disse ferdighetene og det som ...
    • Tegning som verktøy i matematikk 

      Kleven, Astrid Hågensen (Master thesis, 2019)
      Studien fokuserte på barns bruk av tegning som et verktøy i matematikk. Hensikten med studien var å si noe om hvordan tredjeklassinger bruker tegning som en matematisk representasjon til problemløsing i matematikk. Studiens ...