En kvalitativ studie av tre barneskolelæreres bruk av og oppfatninger omkring konkreter
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3291]
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven blir det presentert funn og tidligere teori basert på problemstillingen: Hvordan lærere bruker konkreter i barneskolen, og hva er læreres oppfatninger omkring bruk av konkreter? Dette har blitt delt opp senere i analysedelen i to kategorier.Oppgavens hensikt er å undersøke hvordan et utvalg av barneskolelærere bruker de ulike konkretene i sin undervisning, og hva er læreres oppfatninger om bruken av det. Oppgaven er utforsket ved å gjennomføre en kvalitativ datainnsamling, med bruk av semi-konkret intervju og observasjon, av et bekvemmelighetsutvalg bestående av 3 barneskolelærere i Norge. Resultatene av analysen viser at noen lærere bruker en kombinasjon av konkreter, samtidig som at alle har brukt, eller bruker fysiske og digitale konkreter. Disse konkretene blir brukt i ulike sammenhenger av lærere, slik som introduksjon av matematiske temaet, stasjonsarbeid og i avslutning av timen. Og med tanke på oppfatninger omkring bruk av konkreter, har lærere positiv tilnærming til konkreter, fordi de ser behovet for å bruke det i undervisningen sin. Lærere ser på det som noe vesentlig å bruke, hvis man skal bevege seg fra konkret nivå til det abstrakte. Men lærere velger konkreter som de skal bruke etter hva som passer til det temaet som skal undervises. In this master's thesis, findings and previous theory are presented based on the research question: How do teachers use concrete in primary school, and what are teachers' perceptions regarding the use of concretes? This has been split up later on in the analysis section into two categories.The purpose of the assignment is to investigate how a selection of primary school teachers use the various concretes in their teaching, and what are the teachers' perceptions of its use. The task is explored by carrying out a qualitative data collection, using semi-concrete interview and observation, of a convenience sample consisting of 3 primary school teachers in Norway.The results of the analysis show that some teachers use a combination of concrete materials, while all have used, or use physical and digital concrete materials. These specifics are used in various contexts by teachers, such as introducing the mathematical topic, station work and in the ending of the lesson. And with regard to perceptions about the use of concrete, teachers have a positive approach to concretes, because they see the need to use it in their teaching. Teachers see it as something essential to use, if one is to move from a concrete level to the abstract. But teachers choose specific concretes to use according to what suits the mathematical topic to be taught.