Hvordan kan du ikke tro på det?! En kvalitativ studie med eksplorerende design av elevers argumentasjon i bevissituasjonen singel-case.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3018627Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3422]
Sammendrag
Min forskning handler om matematisk resonnering og argumentasjon, og utvikling av hensiktsmessige læringsressurser innenfor dette området. Formålet med studien har vært å identifisere faktorer som påvirker elevers argumentasjon i arbeid med å løse en oppgave og så bevise at svaret er korrekt, for slik å få innsikt i elevers argumentasjon i bevissituasjonen singel-case. Det overordnede forskningsspørsmålet har vært: Hvilket læringspotensial har oppgaven «Hvor mye saft?» med hensyn til elevers resonnering og argumentasjon? For å besvare dette spørsmålet, har studien rettet søkelyset mot 1) hvordan elevene argumenterer for å bevise at de har funnet korrekt svar, og 2) hvilke faktorer som bidrar til utvikling av elevenes argumentasjon. Forskningen har et sosiokulturelt perspektiv, og datainnsamling, analyse og resultater må ses i lys av det. Deltakere i prosjektet var seks elever fra åttende trinn fordelt på to grupper, og forsker var selv lærer i aktiviteten som besto av fire oppdrag knyttet til problemoppgaven «Hvor mye saft?». Studien har benyttet kvalitative metoder og forskningsdesignet har vært eksplorerende. Observasjon var viktigste metode for datagenerering, og induktiv metode ble brukt i analysen. Forskningsprosessen som helhet har vært inspirert av stegvis-deduktiv induktiv metode, noe som har krevd metodisk strenghet og ført til høy gjennomsiktighet i forskningen.Til bruk i første del av forskningen, utviklet jeg et analyseverktøy for elevers argumentasjon i bevissituasjonen singel-case. Stylianides’ (2007) definisjon av bevis i skolematematikken var fundamentet i verktøyet og hovedstrategien for analysen ble lånt fra hans rammeverk for å identifisere lærers grep knyttet til bevis. Toulmins modell for argumentasjon (2003) ble innpasset i verktøyet og brukt for å registrere elevenes argumentasjon. Analysen av påvirkende faktorer, i forskningens andre del, ble gjennomført etter inspirasjon fra stegvis-deduktiv induktiv metode. Funn fra studien tyder på at oppgaven, med sin utforming og sitt design, har potensiale til å lære elever resonnering og argumentasjon. Elevenes personlige engasjement i fellesskapet og lærers medierende rolle har betydning for læringspotensialet, og utviklingen av elevenes argumentasjon påvirkes også av instrukser, oppfordringer, protester og skepsis. Tilgang til varierte argumentasjonsmåter og representasjonsmåter gir elevene anledning til å lykkes med muntlig og skriftlig utforming av argumentasjonen, samt klare å koble relevante aksepterte sannheter til påstandene sine. Nøkkelord: Sosiokulturell teori, matematisk resonnering, argumentasjon, bevis, bevissituasjoner, singel-case, Toulmins modell, stegvis-deduktiv induktiv metode My research is about mathematical reasoning and argumentation, and the development of appropriate learning resources. The purpose of the study has been to identify factors that influence students' argumentation in solving a task and then prove that the answer is correct, in order to gain insight into the students’ argumentation in the proof situation “a single case”. The overall research question has been: What is the learning potential of the task How Much Juice? with regard to students' reasoning and argumentation? To answer this question, the study has focused on 1) how students argue to prove that they have found the correct answer, and 2) what factors contribute to the development of the students’ argument.The research has a sociocultural perspective, and data collection, analysis and results must be viewed in light of this. Participants in the project were six students from the eighth grade, divided into two groups. The researcher took the role of the teacher in all four different activities related to the task How Much Juice? The study has used qualitative methods and the research design has been explorative. Observation was the most important method for data generation, and induction was used for analysis. The research process as a whole has been inspired by stepwise-deductive induction approach and has required qualitative rigor and research transparency.For the first part of this research, I developed an analysis tool for students' argumentation in the proof situation “a single case”. A. J. Stylianides’ definition for proof in school mathematics formed the foundation of this tool. The main strategy for analysis was borrowed from his framework for identifying the teacher's actions in proof activity. Toulmin’s model of argumentation was used to plot and analyse the students' argumentation. The analysis of influencing factors in the second part of my study followed stepwise-deductive induction approach encoding the results and then dividing them into categories and concepts.Findings suggest that the task, in the way it’s designed, has learning potential for students’ reasoning and argumentation. A student’s personal involvement and teacher scaffolding play important roles in the improvement of argumentation. The level of learning potential is also affected by instruction, encouragement, and challenges by others in the form of protests and scepticism. Access to varied modes of argumentation and modes of representation allow students to succeed in oral and written design of the argumentation and help them to use relevant, accepted statements in support of their claims. Keywords: Sociocultural theory, mathematical reasoning, argumentation, proof, proof situations, a single case, Toulmin's model, stepwise-deductive induction approach