«Det er ikke de spissene der som er kanter […] det er de lange»
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2598821Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan elever uttrykker geometrikunnskap gjennomarbeid med sortering av todimensjonale figurer. Jeg har analysert elevers utsagn ved hjelp avvan Hiele-nivåene og forsøkt å plassere elevene innenfor nivå, for å si noe ombegrepskunnskapen deres i geometri. Jeg har også analysert elevers utsagn opp motsituasjonen som utsagnene stammer fra, og figurene elevene sorterer når de uttrykkerbegrepskunnskapen. Gjennom å undersøke to underspørsmål til problemstillingen, har jegkonkludert med at elever kan uttrykke begrepskunnskap gjennom matematisk forhandling avkontrastfigurer. In this thesis, I have examined how pupils express their knowledge in geometry while sorting twodimentional figures. I have analyzed pupils statements, using the van Hiele-levels and tried to place the pupils within levels, in order to evaluate about their conceptual knowledge in geometry. I have analyzed pupils statements against the situation the statements originating from, and against the figures the pupils are sorting when stating their conceptual knowledge. Trough investigation of two by-questions of the research question, I have conluded that pupils can express conceptual knowledge trough mathematical negotiation of kontrastfigures.