Browsing Institutt for lærerutdanning by Subject "Physics, Chemistry, Mathematics"
Now showing items 1-10 of 10
-
Elevers bruk av argumentasjon i arbeidet med grubletegninger i naturfag
(Master thesis, 2011)The intention of this case study is to investigate how learners use their argumentation when working with Concept Cartoons. Concept Cartoons are cartoon- style drawings which presents a set of alternatives concerning science ... -
Forskerspiren i skolens naturfag: Læreres oppfatning og implementering av et hovedområde i Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2011)Denne studien beskriver naturfagslæreres oppfatning og implementering av hovedområdet Forskerspiren. Dette ble ett nytt hovedområde i Kunnskapsløftet i 2006, og skulle i større grad enn tidligere ivareta prosessen og ... -
Hvilke faktorer påvirker læreprosessen i naturfag hos elever som studerer nettbasert?
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven handler om voksne studenter som følger et nettbasert kurs i naturfag på videregående skoles nivå organisert gjennom Nordland Fylkeskommune. Kompetansereformen fremhever voksnes rett til å få enten yrkeskompetanse ... -
Lærere på små-trinnets bruk av og syn på læreverk i naturfag
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven tar for seg naturfagslærere på småtrinnets syn på og bruk av læreverk. Forskningsspørsmålene som tas opp er: Hvem velger og hvordan velges læreverk i naturfag på småtrinnet?Hvilke synspunkter har lærerne på ... -
Naturfaglæreres oppfatning av inquiry-basert tilnærming i praktisk arbeid: Forskjeller mellom finske og norske naturfaglærere
(Master thesis, 2011)Interessen for naturfag blant elever i norsk skole er bekymringsfullt lav. Samtidig viser internasjonale undersøkelser at norske elever skårer svært dårlig på naturfaglige tester. Programme for International Student ... -
Newtonrommet som læringsarena i naturfag: Elevers læringsutbytte av undervisning i elektristiet og energi
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en studie av Newton energirom i Trondheim som uformell læringsarena. Bakgrunnen for studien er den økende satsningen på Newtonrom i Norge, økt fokus på testing av elevers kunnskaper og Newton ... -
Rekrutteringstiltaket ENT3R: Blir elevene påvirket til å velge realfag på videregående skole?
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven har tatt for seg ENT3R, et nasjonalt motivasjonsprogram som har til formål å få ungdom mer positiv til realfag og motivere for videre studier i realfag. I min undersøkelse har jeg sett på hvorfor elevene ... -
Språk og digitale læringsressurser i naturfag: En studie av elever i samhandling om elementer fra Viten.no
(Master thesis, 2011)Denne studien tar for seg elevers kommunikasjon og samhandling når de arbeider med et digitalt læringsprogram, kalt Celler. Med Kunnskapsløftet i 2006 ble digitale ferdigheter likestilt med ferdigheter som å kunne uttrykke ... -
Uteundervisning i naturfag: En studie av naturfaglæreres praktisering av og syn på uteundervisning i naturfag
(Master thesis, 2011)Studien tar for seg naturfaglæreres praktisering av og syn på uteundervisning i naturfag. Uteundervisning har en tydelig rolle i læreplanen for naturfag, og det er derfor interessant å få mer kunnskap om hvordan de som ...