Browsing Institutt for lærerutdanning by Author "Tahirsylaj, Armend"
Now showing items 1-20 of 25
-
Adapted Education in the EFL Classroom: Reviewing Textbook Activities Through Bloom's Revised Taxonomy
Viktoria Holmberg (Bachelor thesis, 2019)In the Norwegian Education Act, it is stated that “education shall be adapted to the pupils’ abilities and assumptions” (Opplæringsloven, 1998, § 1-3, my translation). Håstein & Werner (2014) claim that the actual subject ... -
Bildung and Twenty-First Century Competences: In Need of Mutual Recognition?
Tahirsylaj, Armend (Chapter, 2023)Internationally, curriculum policy is often shaped through either content-based or competence-based curriculum approaches. Considering these two framings of educational policy discourse and curriculum policy making, this ... -
The Conceptual and Methodological Construction of a ‘Global’ Teacher Identity through TALIS
Tahirsylaj, Armend; Smith, William C.; Khan, Gulab; Wermke, Wieland (Peer reviewed; Journal article, 2021)The present article investigates the construction of a ‘global’ teacher identity by the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) since the introduction of the Teaching and Learning International Survey ... -
Dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU for elever med høytfungerende autisme
Pedersen, Espen Lockhart; Bergmann, Markus Moe (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi sett på problemstillingen: “Hva er den pedagogiske verdien av dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU, i arbeidet med elever med høytfungerende autisme?” For å belyse denne problemstillingen, ... -
Differences in teacher education programmes and their outcomes across Didaktik and curriculum traditions
Werler, Tobias Christoph; Tahirsylaj, Armend (Journal article; Peer reviewed, 2020)Teacher education is of vital importance for what teachers are capable to do for their pupils, but little is known about student teachers’ pedagogical knowledge. The Didaktik and the curriculum traditions are two main ... -
Elevar sine opplevingar av danning og utdanning i skulen: I samsvar med utdanningspolitikkens intensjonar?
Stubhaug, Mia (Master thesis, 2021)Denne studien har undersøkt elevar sine opplevingar av danning og utdanning i skulen, samt i kva grad deira opplevingar samsvarer med utdanningspolitikkens intensjonar med skuleopplæringa. Danning vert ofte relatert til ... -
Et slag er et slag uansett
Iversen, Hege Charlotte (Master thesis, 2023)Masteroppgavens tema er spesialpedagogers opplevelse og bearbeidelse av voldshendelser fra elever i spesialskole. Tidligere forskning har vist at omfanget av vold i norsk skole er høyt, at voldsbruk kan få omfattende ... -
From Content- to Competence-Based Curricula – An Educational Account of Curriculum Policy in Kosovo
Tahirsylaj, Armend; Fazliu, Fitore (Peer reviewed; Journal article, 2021)This qualitative study examines the changes introduced in curriculum policy in Kosovo in the latest curriculum reform of 2011. Framed by curriculum and didaktik education traditions theoretically, the findings reveal that ... -
"How do you spell that?" - A Study of Beginner Learners of English in the Norwegian classroom
Mikalsen, Nina Foss (Bachelor thesis, 2019)Det at førsteklassinger lærer seg engelsk som et fag i skolen er et svært relevant tema siden det er det som er realiteten i norsk skole den dag i dag. Engelsk er et globalt verdensspråk som utgjør en økning av kravet til ... -
In Search of Dimensions of Bildung: A Quantitative Approach
Tahirsylaj, Armend; Werler, Tobias Christoph (Peer reviewed; Journal article, 2021)This exploratory study set out to quantitatively address the concept of Bildung and its associated dimensions of self-determination, co-determination and solidarity per the deliberations of Wolfgang Klafki. It used nationally ... -
Intercultural Education and Textbooks - A Study of how Intercultural Aspects are presented in Textbooks for Norwegian Middle School Learners of English as a Foreign Language
Hagfoss, Trine Marie (Bachelor thesis, 2019)Interkulturell utdannelse er anerkjent som et sentralt område for utvikling og sikring av menneskerettigheter, demokrati og for å fremme gjensidig forståelse. Samtidig som dagens samfunn vokser mer flerkulturelt og globalt ... -
“It is the adult that must do something”: A Qualitative Case Study of Section Heads' Understanding of the Education Offer to Newly Arrived Migrant and Refugee Children in Trondheim Municipality
Aksnes, Tara Solum (Master thesis, 2023)Nylig ankomne migrant- og flyktningbarn (NAMR-barn) mottar et separat utdanningsløp i Trondheim kommune før de overføres til ordinær undervisning. Hovedhensikten til innføringstilbudet er å lære norsk språk tilstrekkelig ... -
Media Discourse Analysis of Parental Involvement in Homework
Hol, Andre Risnes (Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven inneholder en dokumentanalyse av nylige media artikler om lekser. Jeg har studert den norske media diskursen om bruken av foreldresamarbeid i lekser og sett på situasjonen til lekser i Norge. Jeg har funnet ... -
"Nå kan jeg bare være med og være meg!" En kvalitativ studie av tidligere elever med innvandrerbakgrunn sine opplevelser og erfaringer med inkludering i skolen.
Mikalsen, Live Sofie Myreng (Master thesis, 2024)Den overordnede tematikken for studien er inkludering i skolen. Studien retter søkelyset mot elever med innvandrerbakgrunn, som er en elevgruppe som viser seg å kunne være spesielt sårbar for å oppleve utenforskap og ... -
Parents1 view on homework
Lukerstuen, Helena (Bachelor thesis, 2019)Temaet i denne studien er lekser med hovedfokus på grunnskolen. Perspektivet vil være fra foreldre med barn i grunnskolen og deres syn på dette aspektet av skolen. Målet med studien er å utdanne meg selv og andre videre ... -
Placing Kosovo in the didaktik-curriculum continuum: A quantitative, international comparative perspective
Tahirsylaj, Armend (Peer reviewed; Journal article, 2021)This study examined the variation in four assessment practices, including mandatory standardised tests, non-mandatory standardised tests, teacher-developed tests, and teachers’ judgmental ratings in Kosovo and six didaktik ... -
Pre-Service Teachers' views on the use of computer games in the EFL classroom
Aune, Maren (Bachelor thesis, 2019)According to Gee (2007) “Video games have…a great deal to teach us about how reading works when people actually understand what they are reading” (p.96), while Gozcu and Caganaga (2016) claim that games “reduce anxiety, ... -
Psykisk helse i skolen: arbeid for fremtiden
Ofstad, Cecilie (Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven utforskes temaet psykisk helse i skolen. Ved hjelp av kvalitativ dokumentanalyse har jeg undersøkt hvor stor plass tematikken får i læreplaner, stortingsmeldinger og læreverk i naturfag. Motivasjonen har ... -
Revisiting ‘curriculum crisis’ dialogue: in search of an antidote
Tahirsylaj, Armend (Journal article; Peer reviewed, 2019)This article builds upon the international dialogue around ‘curriculum crisis’ initiated by Michael Young in Journal of Curriculum Studies (JCS) in 2013 and followed up in JCS in 2015. It seeks to expand the dialogue in ... -
Role of transnational and national education policies in realisation of critical thinking: the cases of Sweden and Kosovo
Tahirsylaj, Armend; Wahlström, Ninni (Journal article; Peer reviewed, 2019)Against the backdrop of the push from the European Commission and the Organisation for Economic Cooperation and Development for competence-based curricula, this article problematises the complexity of developing twenty-first ...