“It is the adult that must do something”: A Qualitative Case Study of Section Heads' Understanding of the Education Offer to Newly Arrived Migrant and Refugee Children in Trondheim Municipality
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Abstract
Nylig ankomne migrant- og flyktningbarn (NAMR-barn) mottar et separat utdanningsløp i Trondheim kommune før de overføres til ordinær undervisning. Hovedhensikten til innføringstilbudet er å lære norsk språk tilstrekkelig til å kunne delta i skolen. Målet med denne masteroppgaven er å undersøke perspektivene og utfordringene til avdelingsledere vedrørende innføringstilbudet til NAMR-barn gjennom en kvalitativ tilnærming. Problemstillingen er følgende: Hvordan forstår avdelingsledere utdanningstilbudet til nylig ankomne migrant- og flyktningbarn i Trondheim kommune?
For å gjennomføre studien låner det teoretiske rammeverket elementer fra en rekke teorier og forskning, nemlig anerkjennelsesteori, danning (Bildung), forskning knyttet til traumer og selvverd, inkludering og ekskludering, flerspråklighet og andrespråkslæring, i tillegg til transformativt lederskap. Hvordan NAMR-barn skal inkluderes og integreres på en tilstrekkelig måte i det norske skolesystemet er en kompleks oppgave, noe som også er årsaken til at det teoretiske rammeverket er tematisk bredt. Datamaterialet er basert på semistrukturerte intervjuer med fem avdelingsledere med arbeidsansvar for NAMR-barn. Ved å benytte en tematisk analyse er funnene om hvordan avdelingsledere forstår innføringstilbudet til NAMR-barn presentert i to tematiske paraplykategorier, inkludert 1) muligheter, og 2) utfordringer. Funnene antyder at avdelingslederne oppfatter innføringstilbudet som høyst viktig, av en rekke årsaker, men at det likevel er uløste utfordringer. Målet for denne studien er å fremheve normative aspekter, samt hvilke utfordringer og muligheter avdelingsledere opplever. Dette samsvarer med det sosialkonstruktivistiske perspektivet som ligger til grunn for oppgaven, hvor det er en anerkjennelse av at mennesker og kulturen er gjensidig konstituerende. Dermed er det viktig med utforsking av oppfatninger, forståelser, erfaringer, holdninger og perspektiver hos ansatte i skoleverket, for å få frem måter som ansatte, slik som avdelingsledere, håndterer kompleksiteten i å integrere og inkludere NAMR-barn inn i et nytt skolesystem. Newly arrived migrant and refugee children (NAMR children) receive a separate offer of education in Trondheim municipality prior to joining mainstream education. The primary objective of the introductory offer (IO) is to learn Norwegian language sufficiently for school attendance and participation. The rationale of this master’s thesis is to investigate the perspectives of, and challenges faced by, school section heads concerning the offer for NAMR pupils through a qualitative approach. The research question is the following: How do section heads understand the education offer for newly arrived migrant and refugee children in Trondheim municipality?
To undertake the study, the theoretical framework borrows from a number of theoretical strands, namely recognition theory, Bildung, research on traumas and self-worth, inclusion and exclusion, multilingualism and second language acquisition, as well as transformative leadership. How to properly include and integrate NAMR children into the Norwegian school context is a complex task, which is also the reason for the theoretical framework being broad. The data material is based on semi-structured interviews of five section heads (SH) with work responsibility of NAMR children. By using a thematic analysis, the findings on how section heads understand the introductory offer for NAMR children are presented through two main umbrella thematic categories, including 1) opportunities, and 2) challenges. The findings suggest that the SH found the IO to be highly important for a variety of reasons, although there are unresolved challenges. The aim of the study is to accentuate the normative aspects, as well as to identify opportunities and challenges with the IO as understood by section heads. This resonates with the social constructivist perspective that the paper relies on, where there is an acknowledgement of humans and culture being mutually constitutive. Thus, exploring perceptions, understandings, experiences, attitudes and perspectives of school professionals in the school context is important for unpacking ways in which school professionals such as section heads deal with the complexities of integrating and including NAMR children into a new education system.