• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intercultural Education and Textbooks - A Study of how Intercultural Aspects are presented in Textbooks for Norwegian Middle School Learners of English as a Foreign Language

Hagfoss, Trine Marie
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2333279.pdf (6.841Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610210
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1427]
Sammendrag
Interkulturell utdannelse er anerkjent som et sentralt område for utvikling og sikring av menneskerettigheter, demokrati og for å fremme gjensidig forståelse. Samtidig som dagens samfunn vokser mer flerkulturelt og globalt blir det enda viktigere å utvikle sin interkulturelle kompetanse. Fremmedspråksundervisning er en naturlig arena hvor interkulturell utdannelse burde inkluderes i undervisningen, og i en norsk kontekst vil dette være det engelske klasserommet. Når dette tas i betraktning er det interessant og bemerke seg at interkulturell utdannelse ikke er nevnt noen steder i utdanningsdirektoratet sin engelske læreplan. Dette danner bakgrunnen for forskingen min, og problemstilling min er følgende: Hvordan framstiller tre ulike engelsklærebøker for mellomtrinnselever i Norge interkulturell kompetanse? Hoveddatakilden for oppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse av engelsklærebøker for norske klasserom. I tillegg til dette er diskusjonen basert på relevant teori fra feltet og styringsdokumenter fra utdanningsdirektoratet. Gjennom analysen har det kommet fram at lærebøkene til en viss grad inneholder interkulturelle aspekter, men de mangler fortsatt en del. Det er også elementer som i verste fall kan bidra negativt til elevenes utvikling av interkulturell kompetanse. Diskusjonen problematiserer hvordan funnene kan påvirke elevers utvikling, samt diskuterer lærerens rolle i dette. I konklusjonen reflekteres det rundt konsekvensene av en mangelfull interkulturell utdanning.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit