Blar i Institutt for lærerutdanning på dokumenttype "Doctoral thesis"
Viser treff 21-40 av 80
-
Fra skuespill til dataspill: En studie av meningspotensialet i Peer Gyntspillet
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:108, Doctoral thesis, 2023)Sammendrag Peer Gynt. Fra skuespill til dataspill. Peer Gynt har blitt gjenskapt som dataspill for bruk i skolen. Målet er at elevene skal lære om Ibsens drama ved å spille seg gjennom Peers livsreise, og de skal ... -
“If we could have got a realistic situation…” – Learners’ voices indicating their potential to influence their mathematics learning processes.
(Doctoral theses at NTNU;2024:108, Doctoral thesis, 2024)The Norwegian Education Act establishes learners’ right of learning to think critically, and to influence their learning processes, and the general part of Norwegian school curriculum underlines the same. The importance ... -
#iLive konturer af en performativ dramadidaktik i en digital samtid
(Doctoral theses at NTNU;2017:303, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Hensigten med denne ph.d.-afhandling er at undersøge, hvordan det performative og digitale samfund kan revitalisere dramadidaktik. I afhandlingen bringer jeg de sociale medier og deres komplekse kommunikative ... -
Inquiries into Teacher Professional Development: A longitudinal school-based intervention study of Teacher Professional Development (TPD) conducted in the frame of a Cultural Historical Activity Theory perspective (CHAT)
(Doctoral theses at NTNU;2017:81, Doctoral thesis, 2017)I denne avhandlingen er det blitt konstruert og testet ut en kompetanseutviklingsmodell for naturfagslærere ved en ungdomsskole og to videregående skoler. Ph.D.-prosjekt er basert på erfaringer fra både nasjonale (SUN) og ... -
Intensjoner, adaptasjoner og leserposisjoner - En studie av pedagogiske skjermtekster for den begynnende lese- og skriveopplæringa, og av hvordan barn i førsteklasse engasjerer seg i og med dem
(Doctoral thesis at NTNU;2015:314, Doctoral thesis, 2015)Sammendrag: Den overordna hensikten med denne studien er å bidra til økt forståelse for hvilke faktorer som virker inn på førsteklasseelevers engasjement og meningsskaping i møte med pedagogiske skjermtekster for den ... -
Jevnaldringsavvisninger og empati i barns lek og samspill. En hermeneutisk-fenomenologisk studie
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2020:70, Doctoral thesis, 2020)Studiens overordnede hensikt har vært å bidra med kunnskap om hvordan jevnaldringsavvisninger og utestenging fra lek i barnehagen oppleves, og hvordan barn forstår empati, som et kunnskapsbidrag til hvordan barnehagen kan ... -
Kiasmefortellinger – fortelleruttrykk av og for de yngste i barnehagen i et kunstnerisk utforskende multimodalt perspektiv
(Doctoral theses at NTNU;2018:350, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Også de aller minste barna forteller historier. Historiene kommer før ordene, og de blir til i lek og samspill. I sin doktoravhandling undersøker Ingvild Olsen Olaussen de minstes kompetanse på struktur og ... -
Kindergarten teachers as mediators in sociodramatic play interaction: A study of how kindergarten teachers function as mediators in sociodramatic play interaction with children aged four and five
(Doctoral theses at NTNU;2017:108, Doctoral thesis, 2017)This study investigates how kindergarten teachers function as mediators when they attempt to interact in sociodramatic play frames with children aged 4–5. This study focuses on the adults—on the kindergarten teachers and ... -
Koordinert samhandling skapt gjennom dialog og relasjonsbygging – eit fundament for utvikling av motstandsdyktige lag i norsk elitefotball
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2022:114, Doctoral thesis, 2022)English abstract In this survey, I follow an elite league team in football as a member of the coaching team. The aim of this study is to increase knowledge about how coaches through challenge and support in everyday life ... -
Kultur i endring: Erfarne læreres beskrivelser av endrede maktforhold i skolen
(Doctoral theses at NTNU;2021:6, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag: Med utdanningsreformen Kunnskapsløftet ble det fremmet et systemskifte i styring av den norske skolen, og en ambisjon om å skape en kultur for læring. Den uttalte intensjonen var å gi skoler og lærere økt ... -
Laboratory Experiences - Investigating the impact of supervised laboratory instruction in enhancing Year 12 upper secondary school pupils' conceptual learning in and motivation for chemistry in Ethiopia
(Doctoral theses at NTNU;2024:289, Doctoral thesis, 2024)English summary Science educators suggest active citizenry develops by equipping pupils with sound scientific knowledge and laboratory experiences. However, lack of qualified teachers, student-centred pedagogy, and decreased ... -
Lekende barnefellesskap: Barneperspektiver på lek i overgangen fra barnehage til skole
(Doctoral theses at NTNU;2024:119, Doctoral thesis, 2024)Sammendrag Lek i skolen har fått oppmerksomhet i forskning og media de siste årene. Det ser ut til å være stor grad av enighet både allment og politisk om at leken skal ha plass i de yngste barnas skolehverdag. Forskning ... -
Linjer og tverrsnitt i historisk tid: Tidslinjas visualisering av temporalitet og historisk literacy
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:234, Doctoral thesis, 2024)English: Timelines are frequently used to visualize history and chronology. Some represent straightforward simplifications of the messiness of history; others can be highly complex and colorful visualizations that require ... -
Læreres profesjonelle utvikling med Lesson Study som metode i intervensjonsforskning
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2019:240, Doctoral thesis, 2019) -
Lærerstudenters profesjonelle utforming: Et diskursorientert bidrag til forståelse av studenters selvutforming gjennom lærerutdanning
(Doktoravhandlinger ved NTNU,;2015:236, Doctoral thesis, 2017)Denne studien søker innsikt i lærerstudenters profesjonelle utforming innenfor en statlig norsk høgskole. I arbeidet kartlegges rådende diskurser blant studenter som er under utdanning, og studien søker innsikt i hvordan ... -
Mathematics teachers’ professional development in a practice-base development program
(Doctoral theses at NTNU;2024:2, Doctoral thesis, 2024)Mathematics teachers’ professional development in a practice-based development program How can a practice-based development program contribute to the professional development of mathematics teachers? And how can such ... -
Med iPad som blyant i pennalet: En tekstetnografisk tilnærming til mellomtrinnselevers multimodale tekster og tekstskaping
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:136, Doctoral thesis, 2024)Med iPad som blyant i pennalet Daglig bruk av nettbrett i grunnskolen ble nesten fordoblet i perioden 2015-2020, og digitaliseringen av skolen har gått mye raskere enn forskningen på feltet. Ifølge grunnskolens ... -
Med praksisloggen som vandrestav?: En kvalitativ studie av lærerstudenters læringsprosess
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:124, Doctoral thesis, 2012)Emnet for denne studien er lærerstudentenes skriving av logg i lærerutdanningas praksisopplæring. Hensikten med studien er å undersøke og drøfte hvordan praksisloggen tas i bruk som læringsverktøy. Problemstillinga er ... -
Mellom autonomi og metafysikk Om frihet og avhengighet i moderniteten, med særlig vekt på etikkens forankring
(Doctoral theses at NTNU;2019:109, Doctoral thesis, 2019)Sammendrag Mellom autonomi og metafysikk: Om frihet og avhengighet i moderniteten, med særlig vekt på etikkens forankring. Mange lærere har erfart at den moralske samtalen i klasserommet lett kan rammes av lammende ... -
Meningsfulle sammenhenger -en intervjustudie av ulike aktørers perspektiv på koherens i fag- og yrkesopplæring
(Doctoral theses at NTNU;2024:56, Doctoral thesis, 2024)Meningsfulle sammenhenger i fag- og yrkesopplæring Hvorfor bringe emosjonelle dimensjoner som opplevelse av meningsfullhet og stresshåndtering inn i diskusjonen om helhet og sammenheng i fag- og yrkesopplæring? På ...