Blar i Institutt for lærerutdanning på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 21-40 av 75
-
“If we could have got a realistic situation…” – Learners’ voices indicating their potential to influence their mathematics learning processes.
(Doctoral theses at NTNU;2024:108, Doctoral thesis, 2024)The Norwegian Education Act establishes learners’ right of learning to think critically, and to influence their learning processes, and the general part of Norwegian school curriculum underlines the same. The importance ... -
Inquiries into Teacher Professional Development: A longitudinal school-based intervention study of Teacher Professional Development (TPD) conducted in the frame of a Cultural Historical Activity Theory perspective (CHAT)
(Doctoral theses at NTNU;2017:81, Doctoral thesis, 2017)I denne avhandlingen er det blitt konstruert og testet ut en kompetanseutviklingsmodell for naturfagslærere ved en ungdomsskole og to videregående skoler. Ph.D.-prosjekt er basert på erfaringer fra både nasjonale (SUN) og ... -
Intensjoner, adaptasjoner og leserposisjoner - En studie av pedagogiske skjermtekster for den begynnende lese- og skriveopplæringa, og av hvordan barn i førsteklasse engasjerer seg i og med dem
(Doctoral thesis at NTNU;2015:314, Doctoral thesis, 2015)Sammendrag: Den overordna hensikten med denne studien er å bidra til økt forståelse for hvilke faktorer som virker inn på førsteklasseelevers engasjement og meningsskaping i møte med pedagogiske skjermtekster for den ... -
Kindergarten teachers as mediators in sociodramatic play interaction: A study of how kindergarten teachers function as mediators in sociodramatic play interaction with children aged four and five
(Doctoral theses at NTNU;2017:108, Doctoral thesis, 2017)This study investigates how kindergarten teachers function as mediators when they attempt to interact in sociodramatic play frames with children aged 4–5. This study focuses on the adults—on the kindergarten teachers and ... -
Klasseledelse - En fenomenologisk studie om hvordan elever opplever opplæringsomsorg gjennom lærerens tilbakemeldinger, engasjement og møte med elevene
(Master thesis, 2013)Oppgaven har for det første fokus på hvordan elevene har opplevd lærerens krav og forventninger gjennom de tilbakemeldingene de har fått. Mitt andre fokus redegjør for hvordan elevene har opplevd læreres engasjement og hva ... -
Kollektive læringsprosesser som utfordrer kunnskapshorisonten - En mikroetnografisk studie av et lærerteam og deres erfaringer med kollektive læringsprosesser
(Master thesis, 2016)Som tittelen tilsier, har hensikten med denne studien vært å studere hvilke erfaringer et utvalg lærere har gjort seg gjennom arbeid med kollektive læringsprosesser. Den nasjonale satsningen Ungdomstrinn i utvikling og ... -
Kompetanse for en felles fremtid - En kvalitativ studie av lærere og rektorers kjennskap til og forståelse av Utdanning for bærekraftig utvikling med fokus på holdninger, holdningsskapende undervisning og ønsker for fremtiden
(Master thesis, 2015)Dagens klima og miljøutfordringer endrer samfunnets behov for kompetanser og Norge er gjennom internasjonale avtaler forpliktet til å ha et utdanningssystem der elevene utvikler handlingskompetanse for en bærekraftig ... -
Kreative dialoger i undervisningen - En aksjonsstudie gjennomført i en Service og samferdselklasse
(Master thesis, 2017)Kreativitet blir av styringsmakten og næringslivet sett på som en av framtidens viktigste kompetanser for en positiv samfunnsutvikling. Kreativitetsbehovet kan være et resultat av en teoretisering av skolen gjennom flere ... -
Kreativitet og kreativ forståelse i barne- og ungdomsarbeiderfaget
(Master thesis, 2017)Denne studien har som hensikt å få fram betydningen av kreativitet og kreativ forståelse innen barne- og ungdomsarbeiderfaget. Jeg ser det slik at mer fokus på kreativitet og kreativ forståelse kan bli viktig yrkesrelevante ... -
Kultur i endring: Erfarne læreres beskrivelser av endrede maktforhold i skolen
(Doctoral theses at NTNU;2021:6, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag: Med utdanningsreformen Kunnskapsløftet ble det fremmet et systemskifte i styring av den norske skolen, og en ambisjon om å skape en kultur for læring. Den uttalte intensjonen var å gi skoler og lærere økt ... -
Kunstdidaktiske muligheter i kunstmøter med installasjonen MIKE
(Master thesis, 2015)Kunstdidaktiske muligheter i kunstmøter med installasjonen MIKE er en masteroppgave i fag og yrkesdidaktikk, estetiske fag, gjennomført ved Program for lærerutdanning NTNU. Masteroppgaven er tenkt å være et bidrag til ... -
Kunstfaglig didaktikk for dybdelæring i lys av pragmatisk estetikk
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan kunstfaglige tenkemåter kan bidra til forståelse for dybdelæring. Problemstillingen er: Hvordan kan et pragmatisk estetisk perspektiv i kunstfaglig didaktikk bidra til ... -
Kunstfaglig læring og selvverd
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om hvordan fordelingen av kunstfaglige aktiviteter i skolen og i fritiden er, hvor viktige kunstfaglige aktiviteter oppleves å være, og om det finnes sammenhenger mellom kunstfaglig læring og ... -
Kunstpedagogen i barnehagen
(Master thesis, 2015)Masteroppgaven «Kunstpedagogen i barnehagen» har som hensikt å beskrive og forstå en barnehagekultur som inkluderer en kunstpedagog, og hvilken betydning det har for barnehagekulturen. Problemstillingen har vært: Hva ... -
Likeverdige utdanningsmuligheter - Ein diskursanalytisk studie av trekk i samisk utdanningspolitikk 1963 til 1994
(Master thesis, 2017)Denne oppgåva søkjer å undersøkje kva konseptuelt grunnlag samisk utdanningspolitikk har blitt tufta på gjennom ein analyse av eit utval offentlege dokument: Stortingsmelding nr. 21 (1962/63), NOU 1980: 59 «samisk i ... -
Lærer i utvikling - læringsstrategier, læringsledelse og selvregulert læring i naturfag - En undersøkelse i to klasser i naturfag i videregående skole
(Master thesis, 2016)Problemstillingen i denne oppgaven har vært hvordan læreren kan tilrettelegge undervisningen i naturfag slik at elevene i videregående skole kan utvikle effektive, individuelle læringsstrategier som et ledd i selvregulert ... -
Læreres profesjonelle utvikling med Lesson Study som metode i intervensjonsforskning
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2019:240, Doctoral thesis, 2019) -
Læreres yrkesutøvelse i dagens kontekst - En kvalitativ studie av hvordan lærere opplever betydningen av dagens kontekst i sin yrkesutøvelse
(Master thesis, 2015)Andy Hargreaves og Ivor Goodson (2003) plasserer læreryrket i sentrum av samfunnsutviklingen og sier at «Teachers are the midwives of the knowledge society». Med utgangspunkt i lærernes avgjørende rolle for samfunnets ... -
Lærernes rolle i yrkesrettet norskopplæring - En kvalitativ studie av lærernes kunnskapsutvikling
(Master thesis, 2017)Tittelen på denne masterstudien er Lærernes rolle i yrkesrettet norskopplæring - en kvalitativ studie av lærernes kunnskapsutvikling. Mitt utgangspunkt for å studere hvordan lærere i yrkesrettet norskopplæring utvikler sin ... -
Lærerstudenters profesjonelle utforming: Et diskursorientert bidrag til forståelse av studenters selvutforming gjennom lærerutdanning
(Doktoravhandlinger ved NTNU,;2015:236, Doctoral thesis, 2017)Denne studien søker innsikt i lærerstudenters profesjonelle utforming innenfor en statlig norsk høgskole. I arbeidet kartlegges rådende diskurser blant studenter som er under utdanning, og studien søker innsikt i hvordan ...