Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200"
Now showing items 1-20 of 190
-
Ansattes opplevelse av teknologiske endringer
(Master thesis, 2018)Både i samfunnet generelt og i den enkelte virksomhet, har hyppigheten og kompleksiteten i endringsprosessene vært økende de seneste årene. Begreper som digitalisering og robotisering har vært i fokus. Dette stiller økte ... -
Ansattes opplevelse i møte med sin leder
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har som formål å få frem forhold relatert til kvaliteten i selve møtet mellom leder og deltidsansatte, med utgangspunkt i medarbeiders perspektiv. Under problemstillingen hvordan blir du møtt av din ... -
Arbeidstakeres opplevelse av verdien og funksjonen av mellommenneskelige relasjoner og mellommenneskelig kommunikasjon i arbeidshverdagen
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har jeg 0nsket a belyse temaene mellommenneskelige relasjoner og mellommenneskelig kommunikasjon sett fra arbeidstakers stasted . Utgangspunktet for arbeidet har vrert folgende problemstilling: ... -
Attitudes towards mental health and help seeking - A qualitative study investigating students’ attitudes towards mental health and help seeking
(Master thesis, 2019)Det har lenge vært kjent at en del mennesker som kan få utbytte av psykisk helsehjelp ikke søker denne hjelpen. Selv om ca. halvparten av mennesker vil oppleve psykiske utfordringer søker kun en liten del av disse menneskene ... -
Authenticity at the Workplace - A phenomenological study of how people experience authenticity and its relational consequences at work
(Master thesis, 2019)Hovedmålet med denne studien er å vise hvordan folk opplever autentisitet og deres relasjonelle konsekvenser på jobben. Ved å utføre fenomenologisk forskning og bruk av IPA (Interpretative phenomenological analysis) som ... -
«Å ta steget videre» - En kvalitativ studie om hvilke læringsmuligheter som kan komme til uttrykk i kommenterede egenkjøring i trafikklærerutdanningen
(Master thesis, 2018)Problemstillingen for denne kvalitative studie er hvilke læringsmuligheter som kommer til uttrykk i metoden kommenterende egenkjøring i trafikklærerutdanningen. Analysen viser 16 ulike læringsmuligheter for metoden ... -
Barn med nedsatt funksjonsevne og vennskap i barnehagealder - En litteraturstudie om spesialpedagogisk forskning på vennskap
(Master thesis, 2018)Dette er en litteraturstudie som har som mål å se på innholdet i nyere spesialpedagogisk forskning som omhandler barn med funksjonsnedsettelser og vennskap i tidlig alder. Utvalget består av fem artikler fra tre forskjellige ... -
Barn med syns- og/eller øyemotoriskeforstyrrelser i skolen - Hvilke erfaringer har foreldre og lærere med barn i ''gråsonen'' med syns- og/eller øyemotoriske forstyrrelser og hvilken hjelp får disse barna i leseopplæringen i skolen?
(Master thesis, 2018)Prosjektet handler om barn i «gråsonen» med syns- og eller øyemotoriske forstyrrelser og den hjelpen de får i leseopplæringen i skolen. Mange barn med syns- og øyemotoriske forstyrrelser får ofte feilaktig diagnose dysleksi ... -
Barnas vi-fellesskap i basebarnehagen - En kvalitativ studie om barns samspill og relasjoner
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan barnas vi-fellesskap kan komme til syne og hvilke muligheter barna har til å danne et slikt fellesskap i basebarnehagens hverdag. Hverdagen i basebarnehagen er preget av veksling ... -
Barnehagelærerens møte med barn med innagerende atferd : en kvalitativ intervjustudie om hvordan barnehagelæreren kan møte barn med innagerende atferd i barnehagen på en hensiktsmessig måte
(Master thesis, 2017)Fokus i denne kvalitative studien er tiltak rettet mot barn med innagerende atferd i barnehagen. Problemstillingen er som følgende: Hvordan kan barnehagelæreren møte barn med innagerende atferd i barnehagen på en hensiktsmessig ... -
Barnet bak fasaden - En kvalitativ studie om innagerende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2018)Denne studien undersøker hvordan personalet i barnehagen arbeider for å ivareta barn med innagerende atferd. Oppgaven er begrenset til barnehagelærere som jobber i barnehagen. Målet med oppgaven er å få større innsikt i ... -
Behandling og oppfølging av personer med ADHD - En dokumentanalyse av nasjonale føringer
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder, og er en medisinsk diagnose som kan stilles når visse atferdskriterier er oppfylt (Engh, 2014). Disse kriteriene omhandler ulike atferdsavvik som viser seg ... -
Betydningsfulle kvaliteter i relasjonen mellom lærer og elev - En Q-metodologisk studie av elever i videregående skole sin opplevelse av relasjonelle kvaliteter i lærer-elev-relasjonen
(Master thesis, 2018)Utgangspunktet for denne mastergradsoppgaven er relasjonen mellom lærer og elev. Formålet med studien er å undersøke hva elever opplever som viktig og betydningsfullt i relasjonen til lærer for å kunne gi økt forståelse ... -
Bortvalg i videregående skole
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke faktorer (bakgrunnsfaktorer, akademiske faktorer og sosiale faktorer) som har sammenheng med bortvalg i videregående skole. Problemstillingen ble besvart gjennom fire ... -
Child domestic work in Ethiopia - The experiences of rural girls who migrate to take up jobs as domestic servants in Addis Ababa
(Master thesis, 2018)―Domestic work‖ means work performed in or for a household or households, it covers a wide range of tasks and services that vary from country to country (ILO, 2013). Domestic work differs depending on the age, gender, ... -
Children's experiences and perpectives on public spaces in Ho Chi Minh City, Vietnam
(Master thesis, 2019)This study aims to explore children’s perspectives and experiences on public spaces in Ho Chi Minh City, Vietnam. It further questions structural and contextual forces that shape children’s everyday experiences in public ... -
Children's perspectives on work and migration in Yeji, Ghana
(Master thesis, 2018)The study explored children’s perspectives on work and migration. The aim of the research was to explore the similarities and differences between children, caregivers and NGOs narrative of migration, fosterage and work and ...