Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på forfatter "Schofield, Daniel"
-
Det er mye lettere å snakke om Napoleon enn underliv
Øverby Thun, Therese (Master thesis, 2023)Denne oppgaven utforsker seksualisert medieinnhold i skolen, og hvilken didaktisk tilnærming læreren har til temaet i både formelle og uformelle læringssituasjoner. Forskning viser at barn og unge vokser opp i en tid hvor ... -
Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse
Schofield, Daniel (Chapter, 2018) -
Digitale verktøy i barnehagen - Barns digitale dannelse
Myran-Brink, Silje (Master thesis, 2022)I 2017 kom en ny rammeplan for barnehagen ut og der legges det mer vekt på digital praksis enn tidligere. Fra at barna bør få kjennskap til digitale verktøy heter det nå at barnehagen skal ha en digital praksis som bidrar ... -
Elever med skolevegring faller mellom to stoler
Valsø, Sæterbø Eirill (Master thesis, 2023)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse av lærere og foreldres opplevelse og erfaringer med skolevegringsproblematikken som sies å være en økende trend i dagens norske skoler. For å få innsikt i foreldre og ... -
Elever som lærere : en case studie av tre elever i prosjektet GrØnske
Jacobsen, Siri Hernes (Master thesis, 2016)Prosjektet GrØnske er et folkehelseprosjekt rettet mot elever i videregående skole hvor en ønsker at elevene skal få kunnskap om fysisk helse, psykisk helse og kosthold. Prosjektet ble gjennomført i en klasse på en ... -
From black screens to mediating means: A classroom study of Media Literacy 2.0 in higher education
Schofield, Daniel (Peer reviewed; Journal article, 2023)The paper reports on an empirical case study that explores innovative teaching practices in higher education, including digital, physical, and blended learning activities. The study followed the Master’s course ‘Experts ... -
Global mediegrafi som pedagogisk metodei videregående skole
Schofield, Daniel (Master thesis, 2009) -
Hvordan oppleves det å delta i ungdomsbedrift for elever med særskilte behov? En kvalitativ intervjustudie av hvordan to elever med særskilte behov opplever å arbeide i ungdomsbedrift, med fokus på inkludering
Valle, Ruth Ida (Master thesis, 2017)Innovation Cluster for Entrepreneurship Education (ICEE) er et større EU-prosjekt om entreprenørskapsutdanning som denne studien er en del av. Formålet med denne studien er å få en dypere innsikt og bedre forståelse for ... -
''Jeg ser hvordan min kropp ser ut i forhold til deres kropp'" - En kvalitativ intervjustudie av sju tenåringsjenters refleksjoner rundt kropp og representasjoner av kropp på Instagram
Sæter, Anja Dalsegg (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar sikte på å få kunnskap om tenåringsjenters opplevelser og tanker rundt kropp og representasjoner av kropp på bildedelingstjenesten Instagram. For at ungdom skal kunne dele og se andres innlegg på ... -
Livsmestring og kompetanse - en kritisk lesning av punkt 2.5.1 i læreplanverket
Danielsen, Håvard (Bachelor thesis, 2019) -
Lærerne i den digitale skolen
Eliassen, Håvard (Master thesis, 2021)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse for lærernes opplevelser og erfaringer av den digitale skolen under nedstengningen i koronapandemien. Med utgangspunkt i disse opplevelsene, diskuteres potensielle ... -
Medborgerskap i en ny digital verden. En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres erfaringer med undervisning tilknyttet samfunnsdeltakelse og digitalt medborgerskap.
Hansen, Martine Roksvåg (Master thesis, 2022)SAMMENDRAG Vi befinner oss i et samfunn der digitale medier har en dominerende innflytelse på mange områder i vårt liv, og teknologi- og medieutviklingen skaper nye muligheter og utfordringer for vår kommunikasjon og ... -
The Media and Global Imagination: Mediagraphy as a Multimodal Learning Activity in Higher Education
Schofield, Daniel; Carvajal, Paulina (Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores how higher education students express their worldviews and sense of belonging based on a study on mediagraphy as a learning activity. Empirical data are drawn from a study conducted in 2020 with ... -
Mediepedagogikk og mediedidaktikk
Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel (Chapter; Peer reviewed, 2018)Spørsmålet om hvilken rolle medier og digitale verktøy skal ha i læring og undervisning er sentralt i diskusjonen om skolen i dag. Elevene skal utdannes til å mestre et yrkesliv og et samfunn som digitaliseres, der medier ... -
Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt
Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard (Chapter, 2018)Det vestlige samfunnet kjennetegnes ved at medienes logikk får større og større betydning innen de aller fleste delene av samfunnet. Mediene har nærmest blitt uunngåelige for hvordan vi lærer, kommuniserer og forstår verden. ... -
Mestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvregulering
Schofield, Daniel; Aae, Julie Kristin (Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker hvordan elever ved to europeiske videregående skoler opplever mestring i forbindelse med Ungdomsbedrift (UB). Data er samlet inn fra to skoler, en i Finland og en i Latvia. Det er gjennomført ... -
Nettbrett som læringsverktøy for elever med lese- og skrivevansker - En kvalitativ studie om fem lærere og spesialpedagoger sine refleksjoner rundt nettbrett som et verktøy for tilpasset opplæring
Fiskum, Hanna Killi (Master thesis, 2019)Denne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse i lærere og spesialpedagoger sine erfaringer rundt bruken av nettbrett for elever med lese- og skrivevansker, som et verktøy for tilpasset opplæring. Studiet sin ... -
“Player has joined the game” A text-based interview study on gamers’ perception and understanding of learning in video games
Grimstad, Mali (Master thesis, 2021)Denne studien forsøker å utforske hvordan gamere, folk som spiller videospill, opplever og forklarer sine læringserfaringer innen videospill. James Paul Gees (2003) teori om læringsprinsipper i videospill ble brukt som ... -
Reflexive Media Education:Exploring Mediagraphy as a Learning Activity in Upper Secondary School
Schofield, Daniel (Doctoral thesis at NTNU;2015:206, Doctoral thesis, 2015)Denne avhandlingen fokuserer på kritisk refleksjon som en sentral del av media literacy. Media literacy forstås her som et sett av kompetanser som ligger implisitt i den nye mediebruken og i de nye medieformene, men som ... -
'' Slik gjør vi det her '' : en kvalitativ intervjustudie med to læreres erfaring med fosterbarns skolebytte
Dahl, Line Elise (Master thesis, 2016)Formål og problemstilling Tilgjengelig forskning om fosterbarn i skolen har vært veldig begrenset, men har i de senere årene fått mer oppmerksomhet. Å komme i fosterhjem betyr ofte fysisk flytting og innebærer skolebytter. ...