Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Author "Olsen, Bent"
Now showing items 1-20 of 23
-
Arbeid med samspill og følelser hos barn med ADHD
Fuglesten, Ane (Master thesis, 2021)Gjennom praksiserfaringer fra barnehagen, og teoretisk innsikt fra både barnehagelærerstudiet og masterstudiet i spesialpedagogikk, har diagnosen ADHD fanget min oppmerksomhet. Det som har skapt interesse hos meg er hvordan ... -
Does cultural capital matter in professional settings? Educational value profiles among the personnel in kindergartens
Olsen, Bent (Journal article; Peer reviewed, 2019)This article presents a study on plausible correlations between social background and educational values in a group of 700 employees in 80 Danish kindergartens. It investigates whether the pedagogical efforts of the staff ... -
Drivkraft og dynamikk i det trøstende samspillet : en studie om trøst i barnehagens storbarnsavdeling
Fjæran, Sissel Dahlen (Master thesis, 2015)Tittel: «Drivkraft og dynamikk i det trøstende samspillet- en studie av trøst mellom voksne og barn i barnehagens storbarnsavdeling». Bakgrunn: Trøst nevnes ikke særskilt i de politiske dokumentene som omhandler barnehagen, ... -
En barnehage i endring - En kvalitativ studie av barnehagebarnas vei til å bli elever i skolen
Børset, Julie (Master thesis, 2017) -
En kvalitativ undersøkelse av trøst
Frøystad, Ellinor (Master thesis, 2020) -
Foregribelsens dialektik: ”skolens” nærvær i børnehavens pædagogiske værdiunivers
Olsen, Bent (Journal article; Peer reviewed, 2015)The article presents a study of some 700 day-care staff member’s attitudes towards children’s transition from kindergarten to a coming life as pupils in the school system. The transition is studied as rites of passage and ... -
Gør mændene en forskel i børnehaven? Rapport fra et studie af børnehavens pædagogiske kønskarakter
Olsen, Bent; Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2020)Do men make a difference in kindergartens? Report from a study of the gendered character of the kindergarten. Several kindergarten policies identify men as an exceptional educational resource in kindergartens. An increased ... -
Hvordan opplever tiendeklasseelever vurdering og karakterer i ungdomsskolen?
Helgevold, Eskild Gilje (Master thesis, 2022)Prosjektet har en kvalitativ tilnærming til problemstillingen «hvordan opplever tiendeklasseelever vurdering og karakterer i ungdomsskolen». Bakgrunnen for studien handler om vurderingsbegrepets komplekse natur og et ønske ... -
Kønnene i sociologisk krydsild: Gør det mandlige personale i børnehaverne egentlig nogen forskel?
Olsen, Bent; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2018)The genders in sociological crossfire: Men are a desired resource in the kindergartens, but why? It has become the common strong point of view in politics of education, that men are an exceptional educational resource in ... -
Lekser i barneskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre grunnskolelæreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen
Almaas, Marit Sellesbakk (Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er læreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen, med fokus på hvilken hensikt lærere mener lekser kan ha. Målet med studien er å bidra til økt forståelse knyttet til hensikten med lekser, ... -
Læremidler og Kunnskapsformer: "Det med å ha prøvd ut i praksis, mens man er midt i prosessen med utvikling av læremidler har vært nyttig. For vi fikk noen aha-opplevelser første dag i praksis med elevene".
Iversen, Jan Viggo (Master thesis, 2013)Bakgrunn for studien er Statlige føringer knyttet til læremiddelkunnskap, og hvordan disse kravene er implementert i grunnskole og utdanning. Datamaterialet er video-observasjon og fokusgruppeintervju av studenter ved ... -
Lærerarbejdet mellem konceptstyring og professionsetos : om liv og modstandsformer i skolestrukturerne
Olsen, Bent (Peer reviewed; Journal article, 2015)Artiklen følger tre lærere, der alle har set sig nødsaget til at revidere den lærergerning, de havde forberedt sig til. Deres møde med lokale og centrale styringsformer af skolen har begrænset anvendelsen af deres erhvervede ... -
Magt & meninger: Pædagogiske værdiprofiler blandt personalet i danske børnehaver
Olsen, Bent (Journal article; Peer reviewed, 2015)The article presents a research work on possible correlations between childhood background and educational values in a group of 700 employees in 80 Danish kindergartens. If the staff's pedagogical work is indebted to the ... -
Markedsliberalisme og modstand
Olsen, Bent (Journal article; Peer reviewed, 2013)Forbindelserne mellem centralstatslige institutioner, den pædagogiske forskning, professionsuddannelserne og virksomheden i skoler og børnehaver har undergået forandringer de senere år. Pædagogisk intervention er i stadig ... -
Markedsliberalisme og modstand: På strejftog i Trondheim og i børnehavepædagogikken
Olsen, Bent (Journal article; Peer reviewed, 2012)Abstract: Expeditions into Trondheim and the educational pursuits of kindergartens. Imposing a range of highly detailed regulatory instruments targeting educational services has revealed diversity between supporters of ... -
Mænd i børnehaven – gør de egentlig nogen forskel?
Olsen, Bent; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2017)Det er en udbredt opfattelse, at mænd er en ekstraordinær pædagogisk ressource i børnehaverne, og at man derfor bør fremme en større andel af mandligt ansatte i børnehaverne. Vi skal undersøge og problematisere denne præmis ... -
Orden og arbejdsdelinger i daginstitutionen
Olsen, Bent (Journal article; Peer reviewed, 2011)Abstract: The article presents a research project that deals with aspects of division of labour among assistants and the professionalized group of social care workers in Danish kindergartens. Theories of P. Bourdieu, M. ... -
Skolemønstre og livsspor: resonnementer rundt ungdommens liv.
Månum, Markus (Master thesis, 2023)Denne oppgaven ser på ungdommers utdanningsvalg i videregående skole, i lys av deres livsbane. Hva er bakgrunnen for at de velger som de gjør? Denne kvalitative undersøkelsen handler om hvordan åtte ungdommer i alderen ... -
Sosiale arbeidsdelinger blant personalet i barnehagen
Klæboe, Kristin Frid Norlie (Master thesis, 2010) -
Sosialt herredømme i barnehagen - en faktor i foreldremedvirkning
Strømsholm, Elin Mari (Master thesis, 2013)Forskrift om rammeplan for barnehagen (2006) slår fast at personalet i barnehagen har ansvar for å invitere foreldrene til medvirkning. Likevel viser evalueringen av hvordan rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver ...