Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "spesialpedagogikk"
Viser treff 1-4 av 4
-
De må føle seg savnet når de ikke har møtt opp på skolen : en kvalitativ studie om læreres tanker om årsaker og tiltak i møte med frafallsproblematikken
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen tar et dypdykk inn i frafallsproblematikken vi ser i dagens skole. Imsdal VGS er studiens forskningsskole, og er en skole med svært høy gjennomføringsprosent. Skolen har både yrkesfag og ... -
En oppbyggende spesialundervisning: Richard Rortys dannelsesideal i møte med skolens spesialpedagogiske praksis
(Master thesis, 2011)Den liberale ironiker; dette er Richard Rortys (1931-2007) idealfigur. En interessant karakter som er verdt å merke seg for de som befinner seg tumlende rundt i de spesialpedagogiske dannelsesspørsmål. Med denne liberale ... -
Når minoritet møter majoritet - Ei kvalitativ undersøkelse av kva som skjer i møtet mellom minoritet og majoritet, med utgangspunkt i ikkje-vestlege foreldre si oppleving av barnehagen
(Master thesis, 2017)Tittelen for oppgåva er «når minoritet møter majoritet», og tek utgangspunkt i foreldre med ikkjevestleg bakgrunn og deira opplevingar. Då fokuset ligg på kva foreldra opplever når dei kjem til den norske barnehagen. ... -
Spesialpedagogens profesjonsutøvelse i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av hvordan spesialpedagogen opplever sin rolle i barnehagen
(Master thesis, 2013)Denne studien tar for seg spesialpedagogens opplevelse av egen rolle i møte med føringer for profesjonsutøvelsen. I tillegg til at spesialpedagogikk er et sammensatt fagfelt, eksisterer det få konkrete føringer for hvem ...