Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "VDP::Social science: 200"
Viser treff 81-100 av 183
-
Hvilken innvirkning kan implementeringen av "De utrolige årene" få for barnehagens praksis?
(Master thesis, 2014) -
Hvor mye er øynene på? : en kvalitativ intervjustudie om pedagogiske utfordringer knyttet til barn med CVI og sammensatte vansker
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven har satt søkelys på barn med CVI og sammensatte vansker i en pedagogisk sammenheng. Det overordnede målet har vært å belyse utfordringer som oppleves av pedagogisk personell i arbeidet med denne gruppen barn. ... -
Hvordan fordeler styrer lederoppgaver til pedagogiske ledere når det er flere pedagogiske ledere på hver avdeling?
(Master thesis, 2014)Dette forskningsprosjektet handler om barnehageledelse og tar utgangspunkt i styrers perspektiv. Tema er valgt ut fra de endringene som skjer i barnehagesektoren når det gjelder utviklingen mot større enheter. Problemstillingen ... -
Hvordan kan jeg som lærer fremme trivsel i en elev-lærer-relasjon for å hindre frafall i videregående skole?
(Master thesis, 2016)I dagens videregående skole ser man at det er et stort frafall. Hver 3. ungdom velger å slutte utdanningsløpet (Frostad & Mjaavatn, 2016). Frostad og Mjaavatn har i sin forskningsrapport om elevenes skolehverdag lagt fram ... -
Hvordan kan vi forstå lederes motivasjon? - En analyse med utgangspunkt i teori om selvbestemmelse, målorientering og mestring
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven tar for seg problemstillingen: Hvordan kan vi forstå lederes motivasjon? Motivasjon handler om drivkrefter, hvilke motiv det er som får oss mennesker til å handle. Å reflektere rundt egen motivasjon og ... -
Hørselstap og kommunikasjon - En kvalitativ studie av seks eldre med presbyacusis
(Master thesis, 2014)Formålet med denne oppgaven er å se på hvordan eldre mennesker som blir rammet av presbyacusis, et aldersrelatert hørselstap opplever kommunikasjonshverdagen. Presbyacusis kan påvirke evnen til å være deltakende i kommunikasjon ... -
I takt med den andre - En kvalitativ studie av veileders verbale bidrag i veiledningssamtalen sett i lys av pedagogisk tak
(Master thesis, 2014)Temaet for denne masteroppgaven er veiledning i barnehagen, der rammen er veiledningssam-talen. Målet med oppgaven er å løfte fram og undersøke veileders verbale bidrag i veilednings-samtalen. Jeg vil også se om det ligger ... -
"I wish my father had a job...". Children's experiences and perspectives of poverty in contemporary Greece
(Master thesis, 2014)While Europe is slowly emerging from a devastating financial crisis, in Greece the ordeal is far from being over. Every-day life is frustrating and tough, and the economic figures do not capture the hardship of the ... -
"Ikke ta for gitt at eleven forstår det du tror de forstår" : en kvalitativ intervjustudie om å legge seg til rette for et støttende læringsmiljø for elver med en autismespekterdiagnose
(Master thesis, 2016)Det er kjent at mennesker med en diagnose innenfor autismespekteret ofte har vansker rettet mot sosial samhandling, og dette kan være et hinder i deres hverdag. I denne oppgaven ønsker jeg å få innblikk i hvordan ... -
"Imiti Ikula Empanga". The Position of Early Childhood Care and Development in Central, Zambia
(Master thesis, 2014)Early Childhood Care and Development (ECCD), has received considerable attention in the world today. It makes reference to systems and mechanisms implemented for the improvement of children’s lives from 0-8 years old. These ... -
Increased mastery of student life through mastery courses at Sit Råd? - A glance at self-efficacy and growth mindset within a quasi-experimental design
(Master thesis, 2014)The purpose of the present study was to carry out a program evaluation with mastery courses of the student counseling service from SiT in Trondheim (SiT Råd). The main goal of the courses is to increase mastery of student ... -
Ingen har vondt av å lære - en kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan arbeide med det vanskelige temaet seksuelle overgrep
(Master thesis, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvordan barnehagen kan arbeide forebyggende med et vanskelig tema som seksuelle overgrep. For å innhente kunnskap, har jeg foretatt en kvalitativ intervjuundersøkelse der to ... -
Innovasjon og resultatoppnåelse i NAV-kontor : hvilke sammenhenger er det mellom innovasjonsfremmende faktorer, innovasjonsadferd og resultatoppnåelse i NAV-kontor?
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven, som omhandler innovasjon i NAV-kontor, er basert på en spørreundersøkelse med 294 respondenter fra NAV-kontor i Sør-Trøndelag i 2015. Svarene er analysert og vurdert opp mot resultat i oppfølgingsarbeidet ... -
"Just because you look different, doesn´t mean you´re evil" : a study of Muslim girls´ experiences with stigma, 'othering' and minority status in Trondheim, Norway
(Master thesis, 2016)Over the past decades Norway has become a multicultural country with people of various race, cultural and religious backgrounds residing alongside ethnic Norwegians. As this development is still relatively new, tensions ... -
Karakterfri undervisning i ungdomsskolen - En kvantitativ studie om forskjeller mellom elevers opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv i ungdomsskoler med og uten karakterfri underveisvurdering
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke forskjeller i elevenes opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv i ungdomsskoler med karakterfri underveisvurdering og ungdomsskoler med underveisvurdering med karakterer. ... -
Kjønnsforskjeller i matematikk - En kvantitativ studie av kjønnsforskjeller i opplevd støtte fra lærer og foreldre, selvvurdering og motivasjon for matematikk
(Master thesis, 2015)I denne studien er fokuset på hvordan elevene opplever støtte fra foreldre og lærer, elevens faglige selvvurdering og elevenes indre motivasjon. Målet med studien er å undersøke om det finnes kjønnsforskjeller i disse ...