• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kjønnsforskjeller i matematikk - En kvantitativ studie av kjønnsforskjeller i opplevd støtte fra lærer og foreldre, selvvurdering og motivasjon for matematikk

Solbakken, Line
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Line Solbakken.pdf (2.640Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/294652
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2227]
Abstract
I denne studien er fokuset på hvordan elevene opplever støtte fra foreldre og lærer, elevens

faglige selvvurdering og elevenes indre motivasjon. Målet med studien er å undersøke om det

finnes kjønnsforskjeller i disse variablene, og se på mulige forklaringer til dette. Det var også

et mål å undersøke hvilken sammenheng det var mellom opplevd støtte fra lærer, faglig

selvvurdering og indre motivasjon, samt hvilke forskjeller en finner hvis en sammenligner

elever fra barneskole og ungdomsskole. Studiens problemstilling er følgende:

• Hvilke kjønnsforskjeller finner en i matematikkfaget, når en ser på opplevd støtte fra

foreldre og lærere, faglig selvvurdering og motivasjon?

For å belyse problemstillingene ble det gjennomført en kvantitativ undersøkelse, der vi samlet

inn data ved bruk av spørreskjema. I undersøkelsen deltok 1103 elever fordelt på 5. – 10.

trinn. Elevene var fra 10 skoler, fordelt på fire fylker.

Resultatene indikerer at det fortsatt er noen kjønnsforskjeller i elevenes oppfattelse av

matematikkfaget. Guttene på ungdomsskolen har høyere faglig selvvurdering i matematikk,

samt at de opplever at de får mer støtte fra foreldrene enn jentene. Når det gjelder karakterer

og opplevd støtte fra lærer, så finner en ingen kjønnsforskjeller. På barneskolen finner en

kjønnsforskjeller i indre motivasjon; jentene har høyere indre motivasjon for matematikk enn

guttene. Hvis en sammenligner barneskole og ungdomsskole, så ser en at opplevd støtte fra

lærer har større betydning for faglig selvvurdering for elever på ungdomsskolen enn på

barneskolen. Den opplevde støtten fra lærer har litt større betydning for den indre

motivasjonen hos elevene på barneskolen enn på ungdomsskolen. Videre indikerer resultatene

at opplevd støtte fra lærer, faglig selvvurdering og indre motivasjon har en sammenheng,

uansett skoletype. Dette viser at elever som opplever læreren som støttende, også har høyere

faglig selvvurdering og indre motivasjon enn elever som ikke opplever læreren som støttende.

Resultatene fra denne studien diskuteres i lys av teori og tidligere forskning, samt at det gis en

refleksjon rundt hvilke praktiske implikasjoner resultatene har for elevenes læring og

utvikling i skolen.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit