Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Subject "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Now showing items 61-80 of 142
-
Hvordan oppleves lykke? : et innblikk i tre informanters største livsutfordringer
(Master thesis, 2015)Hensikten ved studien har vært å utforske menneskers forståelse av, og forhold til, lykke. Informantkriteriene har basert seg på følgende likheter: alder (40-50 år) og høyere utdannelse, og ulikheter: familiesituasjon, ... -
Identitetstransformasjoner hos kvinnelige innvandrere i en multikulturell kontekst : en Q-metodologisk studie av kvinnelige innvandreres subjektive opplevelser av det å befinne seg i Norge
(Master thesis, 2015)Denne avhandlingen inneholder en Q-metodologisk studie av subjektive opplevelser til kvinnelige innvandrere av sine identitetsprosesser i forbindelse med flytting til Norge. Utgangspunktet for forskningen er problemstillingen: ... -
Idrettens funksjon på ungdom i utsatte livssituasjoner : en kvalitativ intervjustudie av hvordan idrett fungerer som en beskyttelsesfaktor for ugdom i utsatte livssituasjoner
(Master thesis, 2015)Fokuset for denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvordan idrett kan fungere som en beskyttelsesfaktor for ungdom i utsatte livssituasjoner. Oppgaven underbygges med teori som tar utgangspunkt i ulike utsatte ... -
"Ikke svakhet og tvile - men man må tørre å si det" : tvilens sosiale status i barnehagepedagogiske praksiser
(Master thesis, 2015)I denne studien har jeg vært opptatt av hva barnehagelærere tenker om tvil i sine pedagogiske praksiser og videre hvilken status tvil har i slike praksiser. Oppgaven hører hjemme i en poststrukturell/posthuman tradisjon ... -
Infant Healthcare Belief Practices and Social Value of the Child in Rural Punjab, Pakistan
(Doctoral theses at NTNU;2019:1, Doctoral thesis, 2019)This thesis, titled Infant Healthcare Belief Practices and Social Value of the Child in Rural Punjab, Pakistan, is based on the perspectives of the interdisciplinary social study of childhood and social construction of ... -
Influence of the Psychosocial School Environment on Adolescents’ Mental Health, Wellbeing, and Loneliness: Impact of a Psychosocial School Programme and Other Factors
(Doctoral theses at NTNU;2021:350, Doctoral thesis, 2021)This PhD project is designed to study factors in the psychosocial school environment that may help prevent mental problems, loneliness and promote wellbeing among students in upper secondary school in Norway. This topic ... -
Innovation in Upper Secondary Schools
(Doctoral theses at NTNU;2016:208, Doctoral thesis, 2016)This thesis reports on an international multiple-case study on innovation in upper secondary schools. A total of four secondary schools are studied: two in Norway and two in Germany. A mixed method with quantitative and ... -
Innovatører som tåler en trøkk. Resiliens i innovasjonsprosesser
(Master thesis, 2015) -
Intergenerational Relationships and Expectations Among Urban Affluent and Peasant Families in Ethiopia: Children’s Perspectives Thesis
(Doctoral theses at NTNU;2020:377, Doctoral thesis, 2020)This thesis explores children’s relationships with parents and family members in Ethiopia. It examines expectations and intergenerational relationships among affluent and peasant families in two settings: Addis Ababa and ... -
"Jeg blir meg i samspill med deg" : en kvalitativ studie om å fremme sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne undersøkelsen omhandler arbeidet med å fremme sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen. Undersøkelsen er en kvalitativ intervjustudie med to barnehagelærere som har lederansvar. Deltakerne jobber i hver sin ... -
Jeg skjønte jo selv at noe var galt... : en studie av jenter med AD/HD i et livsløpsperspektiv
(Master thesis, 2015) -
"Jeg tenker at leseforståelse ikke har noe med det tekniske å gjøre" : en kvalitativ studie av hva lærere vektlegger i sitt arbeid med leseforståelse hos flerspråklige elever
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven har jeg valgt å sette et nærmere søkelys på leseforståelse hos flerspråklige elever. Dette er en tematikk som opptar meg personlig fordi jeg selv er flerspråklig og det er et tema jeg mener er ... -
Job characteristics and mentoring relationships in preschools: A theory-based investigation of the variability of job characteristics and mentoring relationships through the use of exploratory and confirmatory research methods
(Doctoral theses at NTNU;2016:84, Doctoral thesis, 2016)Research on mentoring relationships has mainly focused on the benefits for individuals who provide mentoring (Allen & Eby, 2011), those receiving mentoring (Eby, Butts, Hoffman & Sauer, 2015), and for organizations (Robinson ... -
Kommunal styring av skolen En studie av styring som kommunikasjon i lys av Luhmanns systemteori
(Doctoral thesis at NTNU;2015:87, Doctoral thesis, 2015)Denne avhandlingen fokuserer på skoleeierrollen etter at kommunene fikk ansvar for skolenes kvalitet på starten av 2000-tallet. Avhandlingen søker å beskrive fire forskjellige kommunale styringsstrategier sett fra kommunalt ... -
Krig : en yrkesmessig selvrealisering : en kvalitativ studie av norske kampflygere i Libya
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne studien er å skape en større forståelse for hvordan militære kampflygere i Luftforsvaret opplever forberedelsesfasen til krig. I studien ble det gjennomført semi-strukturerte kvalitative forskningsintervjuer ...