Identitetstransformasjoner hos kvinnelige innvandrere i en multikulturell kontekst : en Q-metodologisk studie av kvinnelige innvandreres subjektive opplevelser av det å befinne seg i Norge
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2354089Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen inneholder en Q-metodologisk studie av subjektive opplevelser til
kvinnelige innvandrere av sine identitetsprosesser i forbindelse med flytting til Norge.
Utgangspunktet for forskningen er problemstillingen: Hvordan forholder utenlandske kvinner seg til det å befinne seg i Norge, og hvilke faktorer spiller inn at deres identitetsprosesser foregår på en mest harmonisk og balansert måte?
Problemstillingen er besvart med et teoretisk grunnlag hentet fra rådgivningsvitenskapen. Her inkluderes teorier om multikulturell dimensjon, bevissthet, utviklingsnivåer i forbindelse med sin identitetsforståelse, feministisk aspekt, relasjonskvaliteter som avhengighet, uavhengighet, gjensidig avhengighet og indre Selv. Det ble gjennomført en Q-undersøkelse med 14 personer fra ulike land som sorterte 36 utsagn på to forskjellige betingelser slik at gjennom sorteringene ga deltakerne uttrykk på sin subjektive opplevelse av det reelle bildet av sine identitetsprosesser i Norge og hvordan det ville være ønskelig, dvs. ideelt sett.
Studien resulterte i fire faktorsyn som jeg definerte gjennom læring og forandring som i
faktor 1 skjer gjennom å være åpen og fleksibel. I faktor 2 skjer læring og forandring
innenfra. I faktor 3 legges det mest vekt på uavhengighet, og faktor 4 skiller seg ut fra andre med sin tendens til å ønske mer kontakt i en eller annen form med opprinnelseslandet.
Funnene drøftes i diskusjonsdelen opp mot relevant teori. Oppgaven konkluderer med at
studiens informanter har en dynamisk opplevelse av identitetsprosesser og er dermed åpne for læring og utvikling, samtidig har de ikke glemt sine røtter, kultur og tradisjoner, og de forsøker å forene begge deler. Åpenhet og fleksibilitet er viktige betingelser for at læring og forandring skal skje. Nyanser rundt hvor kvinnene knytter sin trygghetsfølelse, likeledes relasjonskvalitet, likestilling og opplevelse av ulikhet i deres reelle og ideelle oppfatninger har også blitt drøftet.