Browsing Institutt for sosiologi og statsvitenskap by Title
Now showing items 1186-1205 of 2912
-
”I am not who I think I am, I am not who you think I am, I am who I think you think I am”
(Bachelor thesis, 2019) -
I bærekraftens navn. En studie av forhandlingsrommet om bærekraftig havbruk
(Doctoral theses at NTNU;2022:2, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Den norske havbruksnæringen er en betydningsfull, men samtidig kontroversiell næring, særlig på grunn av dens påvirkning på miljøet. Næringen møter motstand på lokalt, nasjonalt og globalt nivå, men etterspørselen ... -
(I can't get no) satisfaction: A comparative study of healthcare recommodification in Europe, 2010-18
(Peer reviewed; Journal article, 2022)European health reforms during the last decades have strengthened patient rights and introduced choice, competition and financial incentives in a sector that has typically been state-directed and centrally controlled. The ... -
"I don't really care about politics; I care about football and only one team, and that's Liverpool": A qualitative study into TikTok's influence on upper-secondary boys' perceptions and understanding of politics.
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker hvordan TikTok, som en kortform-video-plattform, påvirker politisk oppfatning og forståelse blant gutter på videregående skole. Studien benytter en kvalitativ tilnærming på seks fokusgruppeintervjuer ... -
I godt selskap?: Politisk journalistikk som også skal underholde
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:192, Doctoral thesis, 2011) -
“I hardly have a problem […] I have my period quite rarely too”: Female football players’ and their coaches’ perceptions of barriers to communication on menstrual cycle
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Introduction: Symptoms related to the menstrual cycle (MC) affect the performance level and health of female athletes in various ways. Previous research has reported MC symptoms such as pain, mood disturbance, reduced ... -
I målgruppa - En kvalitativ studie av unge voksnes reklamevaner på Internett
(Master thesis, 2017)This is a master thesis about young adults’ digital advertising practices. Young adults are the most active users of Internet technology in Norway, and are navigating in a complex and commercial digital landscape. This ... -
I møte med det nye klassesamfunnet? Innvandrerrepresentasjon og deltakelse i den norske fagbevegelsen- en organisasjonsteoretisk analyse
(Bachelor thesis, 2020)Underrepresentasjonen av innvandrere i fagbevegelsen har lenge vært gjenstand for diskusjon både i og utenfor fagbevegelsen, og har blitt betegnet som en demokratisk utfordring, et ulikhetsproblem og en situasjon som svekker ... -
I naturens navn : en kvalitativ studie av den norske kvalitetsmatkulturen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven undersøker hva som konstituerer smaksrik, kvalitetsrik og «verdifull» mat i Norge, som dermed gjøres til del av den norske kvalitetsmatkulturen. Dette har jeg forsøkt å belyse gjennom en kvalitativ ... -
I spenningsfeltet mellom økonomi og etikk : en kvalitativ studie av hvordan leger forholder seg til DRG-systemet
(Master thesis, 2016)As part of changing the financial system of Norwegian hospitals in 1997, the DiagnosisRelated Group (DRG) system was introduced as a performance measurement. The DRGsystem was applied to all somatic hospital care, meaning ... -
"I Syria er det så mye jeg ikke kan bli fordi jeg ikke er venner med staten" - en kvalitativ studie av nyankomne minoritetselever og læreres refleksjoner knyttet til utdanningsaspirasjoner
(Master thesis, 2018)Drawing on transnationalism and ethnic capital this master thesis in sociology explores how newly arrived migrants from Syria, Afghanistan, Somalia and Eritrea use transnational dimensions and ethnic capital in reflections ... -
"I'm just a girl.": A Qualitative Study on TikTok's Influence on the Gendered Identities of Young Norwegian Women
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg utforsket hvordan unge norske kvinner fremstiller, tolker og påvirkes av fremstillinger av femininitet og kvinner på TikTok i forhold til deres egne kjønnede identiteter. Forskningsspørsmålet ... -
Idealistic and Self-realizing Adventures: An explorative study fo young Norwegians engagin in volunteering abroad
(Master thesis, 2010)This thesis portrays an understanding of the globally emerging phenomenon, voluntourism, characterized as a hybrid of volunteering and tourism, where people pay a substantial fee to do volunteer work abroad. How ... -
Ideelle organisasjoner bruk av sosiale medier
(Master thesis, 2022)Ideelle organisasjoner jobber opp mot en rekke nasjonale og globale utfordringer. Samtidig med dette har endringer i samfunnet ført til at også disse må bli mer digitale. Forskning på området viser at en ikke har en god ... -
Ideen om "god HMS" i oljesektoren : en kvalitativ studie av idespredning innenfor institusjonelle rammer
(Master thesis, 2014)Denne avhandlingen utforsker hvordan ideen om god HMS-kultur sprer seg innenfor og på tvers av institusjonelle rammer innenfor petroleumssektoren. Avhandlingen ble skrevet i forbindelse med TRACULT-prosjektet, som tar for ... -
Ideen om et drømmeliv - en kvalitativ studie av unge jenters perspektiver på kjøp og salg av seksuelt innhold på nett
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforsker jeg fenomenet salg og kjøp av seksuelt innhold på nett i lys av norske unge jenters erfaringer og perspektiver. Kvalitative dybdeintervjuer med åtte unge jenter mellom 16 og 20 år har gitt ... -
Identitet som kontroll: En kvalitativ undersøkelse av identitetsregulering og identifisering på IKEA
(Master thesis, 2024)I dette prosjektet undersøker jeg hvordan identitet kan bli en mekanisme for kontroll. Prosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen «I hvilken grad kan IKEAs organisasjonsidentitet forstås som en form for kontroll, og ... -
Identitet, klassetilhørighet og musikk: Hvordan uttrykker mennesker sin identitet og klassetilhørighet gjennom musikksmak og bruk av musikkstrømmetjenester?
(Bachelor thesis, 2020)Oppgavens problemstilling er todelt. I første omgang utforskes sammenhengen mellom sosial klasse og musikkpreferanser. Deretter ses det nærmere på hvordan musikksmak henger sammen med menneskers identitetsoppfatning for ... -
Identitetsbygging og kommunikasjon i det norske festivalmarkedet - En casestudie av tre norske musikkfestivalers grep for å overleve i et konkurransepreget marked
(Master thesis, 2018)This thesis is a qualitative study of three cases that deals with initiatives Norwegian music festivals take in order to survive in a competitive market. The thesis purpose is to identify how the different festivals build ... -
Identity and Fear: The radical right's framing of immigration in the Brexit debates
(Bachelor thesis, 2020)When Britain voted to leave the EU on June 23rd, 2016, it was a unique event. The historical Brexit vote has been continuously studied, and it continues to be relevant in order to understand some of the political turmoils ...