Ideen om et drømmeliv - en kvalitativ studie av unge jenters perspektiver på kjøp og salg av seksuelt innhold på nett
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138304Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven utforsker jeg fenomenet salg og kjøp av seksuelt innhold på nett i lysav norske unge jenters erfaringer og perspektiver. Kvalitative dybdeintervjuer med åtte ungejenter mellom 16 og 20 år har gitt innsikt i årsaker til å selge og kjøpe seksuelt innhold på nett,i salg av seksuelt innhold på nett som arbeid, og i relasjonen mellom selger og kjøper. Gjennomteoretiske perspektiver på arbeid, senmodernitet, overvåkningskapitalisme, ogkommodifisering av kropp og intimitet gir forskningen innsikt i samfunnsforankredebeveggrunner bak de unge jentenes individuelle erfaringer og perspektiver.
Analysen viser at en overordnet ambivalens til fenomenet rammer inn synspunkter på salg ogkjøp av seksuelt innhold på nett. Virksomheten forbindes med risiko og negative konsekvenser,parallelt med at det i kontrast anses som et uttrykk for rasjonalitet og opportunisme.Rasjonalisering av salget spesifikt kommer til uttrykk i et narrativ om et «drømmeliv», sominnebærer at salg av seksuelt innhold på nett promoteres i sosiale medier som et lettvint arbeidog en rask vei til en materielt luksuriøs livsstil. Analysen viser videre at dette narrativet dreierfokuset vekk fra de mindre synlige konsekvensene av salg av seksuelt innhold på nett, sominnebærer emosjonell belastning.
Forskningen konkluderer med at fenomenet kan forstås som et uttrykk for det senmoderneakselerasjonssamfunnets krav til selvoptimalisering, som i kombinasjon med økendedigitalisering av menneskers intime liv preger unges tilværelse og identitetsdannelse. Viderekonkluderer forskningen med at den anonymiserte relasjonen mellom selger og kjøper fører tilgjensidig produksjon og reproduksjon av forestillinger om hvem selger og kjøper er. Overordneter fenomenet et uttrykk for at etablerte arbeidsforståelser utfordres og utvides gjennom atmarkedslogikk og individualisering i økende grad rammer inn menneskers sosiale liv. In this master's thesis, I explore the phenomenon of selling and buying sexual content online inlight of the experiences and perspectives of young Norwegian girls. Qualitative in-depthinterviews with eight young girls between the ages of 16 and 20 have provided insights into thereasons for selling and buying sexual content online, the sale of sexual content online as a typeof work, and the relationship between seller and buyer. Through theoretical perspectives onlabour, late modernity, surveillance capitalism, and the commodification of bodies andintimacy, the research provides insight into the socially grounded motivations behind the younggirls' individual experiences and perspectives.
The analysis shows that an overarching ambivalence towards the phenomenon frames views onthe sale and purchase of sexual content online. The activity is associated with risks and negativeconsequences, while also being seen, in contrast, as an expression of rationality andopportunism. The rationalization of the sale, specifically, is expressed through a narrative abouta "dream life" promoted through social media, which entails selling sexual content online as aneasy job and a quick path to achieving a materially luxurious lifestyle. The analysis also showsthat this narrative shifts the focus away from the less visible consequences of selling sexualcontent online, which involve emotional strain on the seller.
The research concludes that the phenomenon can be understood as an expression of the latemodern acceleration society's demands for self-optimization, which, combined with theincreasing digitalization of people's intimate lives, shapes young people's reality and identityformation. Furthermore, the research concludes that the anonymized relationship between sellerand buyer leads to mutual production and reproduction of notions about who the seller andbuyer are. Overall, the phenomenon is an expression of established understandings of workbeing challenged and expanded as market logic and individualization increasingly framepeople's social lives.