Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 8068-8087 of 15256
-
L2 skill-specific anxiety and communication apprehension: the role of extramural English in the Turkish context
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Purpose: The present study has three objectives: (1) to explore whether there are statistically significant relationships between Extramural English (EE) engagement, second/additional language (L2) anxiety and communication ... -
La barna snakke - En litterær oppgave om barns rett til medvirkning i barnevernet
(Bachelor thesis, 2024)Barns rett til medvirkning er et sentralt og overordnet tema i den nye barnevernsloven. Forskning viser at barnevernet ikke alltid legger til rette for at barn får medvirke i egen sak, og at barnets alder er en faktor som ... -
''La dem få blomstre'' - En kvalitativ intervjustudie med fire grunnskolelærere om deres erfaringer med og oppfatninger om tilpasset opplæring for evnerike elever
(Master thesis, 2017)Denne studien tar for seg grunnskolelæreres erfaringer med og oppfatninger om tilpasset opplæring for evnerike elever, avgrenset til faget matematikk. Elevgruppen er et fraværende felt i den norske lærerutdanningen og i ... -
La Françafrique - Fransk intervensjon i Afrika sør for Sahara etter 1960
(Bachelor thesis, 2019)Internasjonal politikk er et produkt av staters kamp for overlevelse. Selve statens eksistens sikres gjennom dens relative makt sammenlignet med andre, og stater vil alltid forsøke å maksimere sin egen makt. Frankrike var ... -
La littérature en didactique du franҫais langue étrangère - Une étude sur l'usage des textes littéraires dans l'enseignement secondaire en Norvège
(Master thesis, 2015)Ce mémoire a pour but de découvrir à quel point les textes littéraires sont utilisés dans l'apprentissage du français langue étrangère, niveau II, de l’enseignement secondaire en Norvège. Ensuite il indique les raisons ... -
La littérature en didactique du franҫais langue étrangère - Une étude sur l'usage des textes littéraires dans l'enseignement secondaire en Norvège
(Master thesis, 2015)Målet med denne studien har vært å finne ut i hvilken grad litterære tekster anvendes i dagens franskundervisning, Fransk II, i den videregående skole. Videre tar den for seg fransklærernes begrunnelser for egen ... -
La nysgjerrigheten blomstre
(Master thesis, 2022)Den nye læreplanen fra 2020 sier at naturfag skal bidra til nysgjerrighet hos elever. Denne studien har derfor til hensikt å undersøke hvordan lærere jobber med å fremme elevers nysgjerrighet i undervisning utenfor ... -
La nysgjerrigheten blomstre
(Master thesis, 2022)Den nye læreplanen fra 2020 sier at naturfag skal bidra til nysgjerrighet hos elever. Denne studien har derfor til hensikt å undersøke hvordan lærere jobber med å fremme elevers nysgjerrighet i undervisning utenfor ... -
La oss bli skeive sammen. En praksisledet, kunstbasert performativ studie om queer, kunst og håndverk og heteronormativitet sammen med ungdom
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet er en praksisledet, kunstbasert performativ studie som søker innsikt i hvordan heteronormativitet gjør seg til kjenne i kunstfag i ungdomsskolen og hvordan et didaktisk design i kunst og håndverk kan ... -
La oss snakke om sex
(Bachelor thesis, 2020)Seksualitet og seksuell helse har lenge vært svært tabubelagte temaer, noe som gjør at det kan være vanskelig å snakke åpent om. Seksualiteten er en stor del av det å være menneske, og er et spesielt sentralt fokusområde ... -
La'mosatsinga: En kvalitativ studie av Lademoen som bosted og planleggingsutfordring
(Master thesis, 2022)Områdeløft er en offentlig initiert strategi som iverksettes i bydeler definert som levekårsutsatte. Dette masterprosjektet undersøker det vedtatte områdeløftet på Lademoen i Trondheim. Gjennom å mobilisere kritisk byteori ... -
Laboratory Experiences - Investigating the impact of supervised laboratory instruction in enhancing Year 12 upper secondary school pupils' conceptual learning in and motivation for chemistry in Ethiopia
(Doctoral theses at NTNU;2024:289, Doctoral thesis, 2024)English summary Science educators suggest active citizenry develops by equipping pupils with sound scientific knowledge and laboratory experiences. However, lack of qualified teachers, student-centred pedagogy, and decreased ... -
Labour migrants and rural change: The “mobility transformation” of Hitra/Frøya, Norway, 2005–2015
(Journal article; Peer reviewed, 2017)After the 2004 and 2007 EU enlargements, large numbers of Eastern European labour migrants settled in rural destinations in Western Europe where they predominantly found low-skilled manual labour jobs in rural industries. ... -
Labour migration to rural Norway
(Doctoral theses at NTNU;2022:7, Doctoral thesis, 2022)Utvidelsen av den Europeiske Unionen, som inkluderte mange av de postkommunistiske landene i Øst-Europa, markerte begynnelsen på en ny æra i norsk migrasjonshistorie. Etter 2004 økte arbeidsinnvandringen til Norge raskt, ... -
Labour Migration, Employer Preferences and Symbolic Boundary Work
(Peer reviewed; Journal article, 2023)A critical stream of scholarship from North America and Europe, on employer preferences for low-wage labour migrants, suggest that the discourse of ‘the migrant work ethic’ works as a euphemism for the exploitability of ... -
Labour migration, precarious work and liminality
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Liminality, as originally conceived by anthropologists, is a temporary ‘in-between’ state that acts as a bridge, connecting old roles to new roles, and resulting in a desired new state. The article applies this concept to ... -
Labour Migrations to Resource-rich Countries: Comparative Perspectives on Migrants’ Rights in Canada, Norway and the United Arab Emirates
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article compares migrants’ rights and labour-migration policies of three resource-rich receiving countries located in the Persian Gulf, North America and Europe, respectively. The wealthy economies of Canada, Norway ...