• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La nysgjerrigheten blomstre

Flatabø, Kristian; Øberg, Sven Haldor Wiik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:112394240:44007646.pdf (7.763Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3006300
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [3994]
Abstract
Den nye læreplanen fra 2020 sier at naturfag skal bidra til nysgjerrighet hos elever.

Denne studien har derfor til hensikt å undersøke hvordan lærere jobber med å fremme

elevers nysgjerrighet i undervisning utenfor klasserommet. Dette er gjort med en

induktiv, kvalitativ og fenomenologisk tilnærming. Datamaterialet er innhentet gjennom

fire intervjuer, hvor utvalget består av lærere som innehar erfaring med

naturfagundervisning utenfor klasserommet. Videre er empirien analysert og kategorisert

ved å bruke en metode som ligger tett opp mot tematisk analyse.

Resultatene antyder at arbeidet med nysgjerrighet kan være komplekst. Lærerne

beskrev ulike strategier for hvordan en kan legge til rette for at elevene skal kunne bli

nysgjerrig utenfor klasserommet. Elevdeltagelse, utforskende undervisning, frihet

innenfor rammene, deling av nysgjerrighet, tid og læreren som forbilde ble blant annet

nevnt som faktorer som kan påvirke elevers nysgjerrighet positivt. Studien viste hvordan

nysgjerrighet kan oppstå i ulike situasjoner, hvor graden av spontanitet og elevers

tidligere kunnskapsnivå skiller situasjonene. Etter at nysgjerrigheten har oppstått trakk

lærerne frem hvordan de støttet opp under nysgjerrigheten på ulike måter. Dette ble

gjort gjennom ulike former for anerkjennelse, som å ta tak i nysgjerrigheten, gi tid og

rom, og stille spørsmål tilbake til elevene. Lærerne opplevde ulike utfordringer i arbeidet

med å fremme elevers nysgjerrighet. Her ble både alder og pubertet, og tidspress fra

ulike aktører trukket frem som hindringer.

Samlet viser studien at lærere kan bruke ulike strategier i arbeidet med å fremme

nysgjerrighet hos elever utenfor klasserommet. Flere av strategiene vil kunne føre til

positive ringvirkninger som bidrar til å fremme fremtidig nysgjerrighet i en

selvforsterkende spiral.
 
The new Norwegian curriculum from 2020 states that science should contribute to

students' curiosity. This study therefore aims to investigate how teachers work to

promote students' curiosity in teaching outside the classroom. This is done with an

inductive, qualitative, and phenomenological approach. The data material was obtained

through four interviews, where the sample consisted of teachers who have experience

with science teaching outside the classroom. Furthermore, the empirical data are

analyzed and categorized using a method that is close to a thematic analysis.

The results suggest that working with curiosity can be complex. The teachers described

different strategies for how to make it possible for the students to be curious outside the

classroom. Student participation, inquiry-based teaching, freedom within the framework,

sharing of curiosity, time and the teacher as a role model were among other things

mentioned as factors that can positively affect students' curiosity. The study showed how

curiosity can arise in different situations, where the degree of spontaneity and students'

previous level of knowledge separate the situations. After the curiosity arose, the

teachers highlighted how they supported the curiosity in different ways. This was done

through various forms of acknowledgement, such as addressing curiosity, giving time and

space, and asking questions back to the students. The teachers experienced various

challenges in the work of promoting students' curiosity. Here, both age and puberty, and

time pressure from various actors were highlighted as obstacles.

Overall, the study shows that teachers can use different strategies in the work of

promoting curiosity in students outside the classroom. Several of the strategies could

lead to positive ripple effects that help promote future curiosity in a self-reinforcing

spiral.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit